یادگیری و پیشرفت
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
دیجیتال مارکتینگ
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
رشد کسب‌وکار
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
صنعت آموزش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397
بازدید : 740
نویسنده : کیا فایل

تجزيه و تحليل ژئوپلتيك چين برامنيت ايران

 

این متن شامل 31 صفحه می باشد 

 

با فروپاشي شوروي در سال 1991 و جا براي بحران كويت ايالات متحده مقام تك قطبي را به سركردگيخود مطرح ساخت. چين و ايران با نظام تك قطبي به سركردگي آمريكا مخالفت كردند. موقعيت ژئوپلتيكي ايران در منطقه خليج فارش و آسياي مركزي و همسويي سياستها موجب ايجاد روابط استراتژيك بين دو كشور چين و ايران گرديد. اما آمريكا در مخالفت از ايران، چين را از فروش تسليحات هسته‌اي شيميايي به ايران برحذر داشت و با اعمال فشار و وعده امتيازات زياد، چين را مجبور ساخت كه قرارداد مربوط به نيروگاه اتمي بوشهر را معلق و پيشنهاد واگذاري راكتور تحقيقات آب سبك به ايران را رد و نهايتاً كاربري چين را در استراتژي ژئوپلتيكي ايران كم اثر نمايد.

در فصول اين پايان نامه به موقعيت و جايگاه چين در شرق آسيا و اهميت ان از نظر ژئواستراتژيكي براي آمريكا و روسيه، جمعيت زياد و انسانهاي نسبتاً ماهر، ذخاير مالي و رشد اقتصادي خوب و تكنولوژي رو به رشد و ارتش مجهز به سلاحهاي پيشرفته و هسته‌اي، نقش آفريني چين در ؟ امنيتي اروآسيا به همراه آمريكا در روسيه، مشخص كردن علائق ژئوپلتيكي آن كشور ؟ 21 مرتبه با هداف تاكتيكي ( تأمين منافع اقتصادي ) و داشتن مازاد بيش از 40% ميليارد دلاري با آمريكا و اهداف استراتژيك ( تأمين منافع انرژي )، تحولات ژئواستراتژيك و ژئواكونوميك قرن (21) و جايگزيني اقتصادي محوري بجاي سياست محوري بر پايه تفكرات نظامي پرداخته شده است.

در پايان با مشخص كردن تهديدات آمريكا و نقاط قوت و ضعف چين و شناخت عوامل مثبت و منفي تأثير گذار بر روابط چين و ايران اين فرصت رابتين مي‌نمايد كه مسئولين با استفاده از يافته‌هاي اين تحقيق در ارتباط با نقش چين در مسائل امنيتي ايران تصميمات صحيحي را اتخاذ نمايند.

 

 مقدمه:

دهه 1990 با دو رويداد بزرگ آغاز شد دو رويدادي كه ژئوپلتيك جهاني را بطور كلي دگرگون كرد. از يك سو فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال (1991 ) و سرنگون شدن پيمان و رشد، نه تنها نقطه پايان جها ژئوپلتيك توازن يافته ميان و قطب تلقي شد بلكه راه را براي انتقال نظام ژئوپلتيك جهاني از مرحله رقابتهاي ( ايدئولوژيك سياسي ) به رمحله رقابتهاي ( اقتصادي ـ سياسي ) هموار ساخت. از سوي ديگر حركت نظامي بي‌سابقه امريكا و هم پيمانانشان در ماجراي بحران كويت شيوه نويني از واكنش‌هاي ژئوپلتيك در برابر كنشهاي استراتژيك منطقه‌اي را نمايان ساخت در حاليكه رويداد نخست مفاهيم تازه اي را در ژئوپلتيك جهاني مطرح ساخت و روابط ساختاري ( افقي ـ عمودي ) جهان قدرتهاي را دگرگون كرده و زمينه را‌ آماده شكل گيري نويني از اين روابط ساخته است. رويداد دوم نيز نظام ( ژئوپلتيك خاورميانه را يكسره دگرگون كرده، موازنه نظامي استراتژيك تازه‌اي را پيش كشيده و مفاهيم نويني از ( امنيت منطقه‌اي ) را در روابط ساختاري قدرتهاي منطقه بدست داده است. چين از جمله كشورهايي است كه در نتيجه تيزهوشي كادر رهبري خود كه تهديدات اقتصادي را براي امنيت ملي خويش مخرب تراز دشمن خارجي تشخيص داد براي رفع ناامني از كارايي نهادها و بخش‌هاي اقتصادي، سياست تنش‌زدايي را در پيش گرفت. همراه با نفي مشروعيت رهبري ؟ جهان توسط ايالات متحده، خود مدعي قرار گرفتن در ميان قطبهاي اصلي نظام بين‌المللي محصوب مي‌شود، جمعيت پرشمار برفورداري از نيرومندترين ارتش جهان كه به سلاحهاي پيشرفته متعارف و هسته‌اي مجهز است، در اختيار داشتن يكي از پنج كرسي شوراي دائمي امنيت با ؟ و تو ونيز جهش اقتصادي خيره كننده دهه اخير كه جايگاه چين را به عنوان كشوري توسعه يافته حداقل در ابعادي اقتصادي تثبيت كرده.

از سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران نيز به جهت داشتن منابع نفت و گاز، موقعيت استراتژيكي مطلوب ؟ ضد ابتكاري سخت در تلاش است كه مقام خود را در نظام شكل گيرندة جهاني از راه جاي گرفتن در نظام اقتصادي منطقه تعيين كند.

همسويي سياستهاي چين و ايران ؟ با نظام تك قطبي باعث شد تا چين به بهبود بخشيدن وجهة خود در ايران توجه خاصي نشان دهد و اين ناشي از آن است كه احتمال مي‌دهد ايران طي (20 تا 30 ) سال آينده به عنوان قدرت اسلامي در ابعاد جهاني مطرح خواهد شد. و به همين جهت بهترين قدرتي كه مي‌تواند به آن كشور كمك كند تا در برابر رقيب اصلي، يعني آمريكا و اروپا ايجاد ؟ نمايد قدرت اسلامي خواهد بود.

موقعيت ممتاز ژئوپلتيكي ايران در خليج فارش و درياي خزر و نياز چين به منابع انرژي در قرن 21 باعث ارتقاء سطح روابط دو كشور گرديده است. اما مخالفت و ضديت ايالات متحده با سياستهاي جمهوري اسلامي در بعضي مقاطع به اوج خود مي‌رسد و علاوه بر اجراي تحريم عليه ايران، ساير كشورها از جمله چين را به چهت داشتن روابط حسنه با ايران به عدم صادرات تكنولوژي پيشرفته به آن كشور و يا عدم واردات محصولات از آن كشور تهديد مي‌نمايد. كه بعضاً اين تهديدات كارساز واقع شده و منجر به تقليل سطح روابط چين و ايران بخصوص در بعد فضايي و فن‌آوري پيشرفته مي‌گردد. ليكن تاكنون منافع ملي دو كشور ايران و چين ايجاد نموده در تصميم‌گيريها و جهت گيريها و اقدامات سياسي بر عليه يكديگر اجتناب نموده، و با درك صحيح از مسائل بين المللي و مشكلات موجود در روابط مابين را توسعه دهند.

روش تحقيق:

براي انجام تحقيق از روشهاي كتابخانه‌اي ـ اسنادي ـ ژورناليستي و انجام مصاحبه استفاده شده و از شيوه تحليل محتوا براي تجزيه و تحليل داده‌ها مرتبط با ژئوپلتيك چين استفاده گرديده است.

الف - سؤال اصلي :

1) آيا ژئوپلتيكي چين ايجاب مي‌كند كه در آينده متكي به منابع انرژي خليج فارس و حوزه خزر باشد؟

2) آيا چين به مناصبات خود با ايران تا جايي اهميت مي‌دهد كه به روابطش با آمريكا خدشه‌اي وارد نشود؟

سؤال فرعي:

1) آيا موقعيت جغرافيايي و جايگاه چين از نظر ژئواستراتژيك براي آمريكا و روسيه اهميت دارد؟

2) آيا كليات اضافي، اقتصادي و نظامي چين دلالت بر رشد و پيشرفت آن كشور را نشان مي‌دهد؟

3) كشورهايي در مساله امنيتي ارورسيا نقش آفريني مي‌كنند؟

 



:: موضوعات مرتبط: علوم انسانی , علوم اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: تجزیه و تحلیل ژئوپلتیک چین بر امنیت ایران , ژئوپلتیک ,
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397
بازدید : 522
نویسنده : کیا فایل

بررسي عوامل مؤثر بر مرگ و مير كودكان در شهر ميانه

 

این متن شامل 109 صفحه می باشد 

 

در دوران ما قبل كشاورزي، دوره گردآوري خوراك، انسانها علاوه بر مشكل كمبود غذا، با خطرات زيادي از جمله خطر حيوانات وحشي، سيل، رعد و برق، طوفان و غيره مواجه بودند و به دليل ابتدايي بودن تكنولوژي آن زمان، انسانها توان مقابله با اين خطرات را نداشتند، بنابراين،مرگ و مير در آن دوران خيلي بالا بود. ولي با انقلاب كشاورزي، يكجانشيني و با توليد مازاد مواد غذايي، سطح مرگ ومير نسبتا پايين آمد و نرخ رشد جمعيت نيز تا اندازه اي افزايش يافت. بعد از آن با وقوع انقلاب صنعتي و بدنبال پيشرفتهايي كه در زمينه هاي فني و تكنولوژيكي، بهداشتي و درماني، وضع تغذيه، حمل و نقل و ارتباطات صورت گرفت، مرگ و مير كاهش پيدا كرد. اين مسئله ابتدا در كشورهاي توسعه يافته رخ داد، بعد از جنگ جهاني دوم، بدنبال صدور تكنولوژي درمان و كنترل مرگ به كشورهاي در حال توسعه، سطح مرگ و مير در اين دسته از كشورها نيز با شتاب بيشتري شروع به كاهش كرد كه طبيعتا رشد فزاينده جمعيت اين كشورها را در پي داشت. البته بيشترين كاهش مرگ و مير مربوط به مرگ و مير كودكان و اطفال بود. محاسبات مك كئون[1] (1975) نيز بيانگر اين نكته است:

«يك سوم از كاهش عمومي مرگ و مير در انگلستان مرتبط با كاهش مرگ ومير در نخستين سال زندگي و نيمي از آن مرتبط با كاهش مرگ ومير در پنج سال اول زندگي بوده است» (ميرزايي، 1380: 271).

در حال حاضر ميزان مرگ و مير كودكان در كشورهاي در حال توسعه خيلي بالاتر از كشورهاي توسعه يافته است، اينكه چه عواملي باعث بالا نگه داشته شدن اين ميزان در كشورهاي در حال توسعه مي‌شود، بر اهميت بررسي عوامل مؤثر بر مرگ و مير كودكان و مكانيسم تأثيرگذاري آنها مي‌افزايد. بنابراين در اين تحقيق تلاش مي‌شود عوامل مؤثر بر مرگ و مير كودكان شهر ميانه مورد بررسي قرار بگيرد تا با آگاهي بيشتر از اين عوامل و مكانيسم تأثيرگذاري آنها، راه‌حل‌هاي بهتري جهت كاهش ميزان مرگ و مير كودكان ارائه گردد.

در فصل اول پس از بيان مسئله و تبيين اهميت موضوع، به بيان اهداف تحقيق پرداخته شده است. در ادامه نيز نظري اجمالي به تحولات جمعيت جهان و ايران، تحولات مرگ و مير در جهان و ايران انداخته شده است و در آخر همين فصل اشاره اي به ويژگيهاي شهر ميانه شده است.

فصل دوم نيز شامل تئوريهاي مرگ و مير، پيشينه تحقيق و مدل تحليلي تحقيق مي باشد. در فصل چهارم نيز، روش شناسي تحقيق، چارچوب تحليلي تحقيق، فرضيه‌ها، تعاريف مفهومي و عملياتي متغيرهاي مستقل و وابسته آورده شده است.

در فصل چهارم ابتدا توصيف داده ها و سپس تحليل دو متغيره آنها صورت گرفته است. بدليل اسمي (دو حالته) بودن متغير وابسته، براي بررسي دقيق تر روابط بين متغيرهاي مستقل و متغير وابسته از روش رگرسيون لوجستيك استفاده شده است. تحليل و تفسير اين روش در قسمت پاياني فصل چهارم ميان گرديده است و در فصل پنجم، نتيجه گيري تحقيق آورده شده است.

 

 

طرح مسأله

مرگ و مير يكي از مؤلفه‌هاي اصلي جمعيتي است كه نقش مهمي در تعيين رشد جمعيت ايفا مي‌كند. بنابراين انسانها از دير بازتلاش كرده اندتا با كنترل اين مولفه ، كنترل رشد جمعيت را تا حدودي در اختيار خود داشته باشند. سياست جمعيتي در مورد مرگ و مير، هميشه و درهمه جا بدينگونه بوده است كه ميزان مرگ و مير به حداقل رسانيده شود.در رابطه با همين موضوع زنجاني اينچنين مي گويد؛ «هر چند كه نمي توان نقطه شروع تفكر انسان در باره مرگ را تعيين كرد، ليكن به حكايت يافته هاي باستان شناسي و اسناد مذهبي مي توان بر اين نكته تاكيد گذاشت كه تلاش براي درك اسرار مرگ و چگونگي آن از نخستين موضوعات مورد توجه انسان بوده است، شايد به همين دليل است كه در جمعيت شناسي نيز، مطالعه علمي مرگ و مير پيش از ساير موضوعات مورد توجه بوده است».(زنجاني،57:1379)

بشر همواره تلاش كرده است تا با شناختن عوامل موثر بر مرگ و مير، زمان وقوع آن را به تاخير بياندازد چراكه مرگ امر همه گير و گريز ناپذيري هست، و هميشه اين اميد وجود داشته است كه مي توان آن را به تأخير انداخت و يا تحت كنترل در آورد. در نتيجه همين تلاش ها بود كه چند سالي بر عمر كوتاه آدمي افزوده شد و اميد به زندگي كه در گذشته به بالاتر از 30 سال نمي رسيده، اكنون به بالاي 70 سال رسيده است. بدين ترتيب كه بعد از انقلاب صنعتي، همزمان با تحولات اساسي در زمينه هاي گوناگون زندگي، با كشف آنتي بيوتيكها و توليد گسترده واكسن و داروها، سطح مرگ و مير در كشور هاي توسعه يافته پايين آمد. در سالهاي بعد از جنگ جهاني دوم، در كشورهاي در حال توسعه نيز، بدليل تكنولوژي وارداتي از كشورهاي توسعه يافته، سطح مرگ و مير كاهش يافت. بدنبال كاهش ميزان عمومي مرگ ومير ، ميزان مرگ و ميرنوزادان و اطفال نيز كاهش اساسي يافته است.به طوري كه اين ميزان در شروع قرن نوزدهم در كشورهاي توسعه يافته حدود 200 در هزار بودو اكنون تا حدود 5 در هزار در بعضي از كشورهاي توسعه يافته كاهش پيدا كرده است. اما در كشورهاي در حال توسعه اين ميزان در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته بالا است. واين نشان دهنده اين است كه هنوز پتانسيل كاهش اساسي در مرگ و مير كودكان در كشورهاي در حال توسعه وجود دارد و برنامه ريزي هاي دقيق، همچنين سياستهاي اجرايي لازم جهت كاهش اين ميزان ضروري است. اين امر تحقق نخواهد يافت مگر با شناخت بهتر عوامل موثر بر مرگ و مير كودكان.

در واقع اختلاف در ميزان مرگ و مير كودكان ، در بين جوامع مختلف و حتي در سطح داخلي يك جامعه ناشي از تفاوت در عوامل موثر بر مرگ ومير كودكان مي باشد، لذا با شناخت بيشتراين عوامل ،مي توان مهمترين گامها را جهت كاهش اين ميزان برداشت. بنابراين در اين در اين تحقيق تلاش مي شود تاثير عوامل اقتصادي – اجتماعي، عوامل جمعيت شناختي، همچنين تاثير عامل استقلال زنان بر مرگ و مير كودكان شهر ميانه مورد بررسي قرار گيرد. تا مشخص شود ،چه عواملي در كاهش دادن ميزان مرگ و ميركودكان موثر ند. مكانيسم تا ثير گذاري آنها چگو نه است؟و چگونه ميتوان با توجه به اين عوامل ،ميزان مرگ و مير كو د كان را پايين تر آورد.

اهميت موضوع

تغييرات رشد جمعيت ارتباط تنگاتنگي با تغييرات سطح مرگ و مير دارد. به اعتقاد پولارد «برجسته ترين رويداد جهان در نيم قرن اخير افزايش بي سابقه جمعيت بوده كه عمدتا به علت كاهش چشمگير درميزان مرگ و مير مي باشد. لكن اين كاهش در ميزان مرگ و مير براي تمام گروه هاي سني به يكسان روي نداده است»( پولارد98:1380). ميزان مرگ ومير كودكان ، در دورانهاي مختلف، تحولات متفاوتي به خود گرفته است،به طوري كه در گذشته به علت عدم امكانات بهداشتي و پزشكي، مرگ و مير كودكان (زير 5 سال) در سطح بسيار بالايي بوده است، اپيدمي هاي مختلف و امراض گوناگون باعث مرگ و مير كودكان زيادي مي شد.ولي رفته رفته با پيشرفتهاي علم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني، ميزان هاي مرگ و مير كودكان رو به كاهش نهاده است، هم اكنون اين ميزان در كشورهاي پيشرفته صنعتي، خيلي كمتر از كشورهاي در حال توسعه است.

به عنوان مثال در كشورهايي نظير ژاپن و سوئد ميزان مرگ و مير اطفال به ترتيب 0/3 و 7/3 در هزار است ولي در كشورهاي كمتر توسعه يافته اي مثل افغانستان و سيرالئون اين ميزان به ترتيب 154 و 155 در هزار مي باشد. (PRB , 2003) [2]

در ايران نيز،در حال حاضر ميزان مرگ ومير اطفال براي كل كشور 32 در هزار است. كه «در مقايسه با سالهاي 1355 (100 در هزار) به كمتر از يك سوم تقليل يا فته است» (ميرزايي،50:1378 ).با اين وجود،وقتي كه اين ميزان را با ميزانمرگ ومير اطفال كشورهاي صنعتي و حتي كشورهاي آسيايي نظير بحرين و كويت كه به ترتيب 8 و 10 در هزار است، مقايسه مي كنيم بررسي عوامل موثر بر مرگ و مير كودكان يكي از مسائل اساسي و فوري به نظر مي رسد.

ميزان مرگ و مير كودكان و اطفال شاخص توسعه اقتصادي – اجتماعي جوامع مي باشد. علاوه بر آن، اين ميزان به دليل عدم تاثيرپذيري از ساختمان سني مي تواند براي سنجش سطح مرگ و مير مو رد استفاده قرار بگيرد. «براساس ميزان عمومي مرگ و مير، نمي‌توان لزوماً و قطعاً به بهبود يا تنزل شرايط بهداشتي و تاثير آن روي ميزان مرگ حكم كرد. چرا كه ميزان عمومي مرگ و مير، بيشتر تحت تاثير ساختمان سني و گاهي بروز يك وضع استثنايي براي گروه هاي سني و جنسي و يا اجتماعي – شغلي خاص در جمعيت است. و براي قضاوت واقع گرايانه مي بايد ميزان هاي مرگ به تفكيك سن و جنس را بدانيم. بخصوص ميزان مرگ و مير كودكان و اطفال (يعني ميزان هاي كمتر از يك ساله و يك تا پنج ساله) كه داراي حساسيت و دامنه تغييرات وسيع و معنادار است«. (اماني، 1374: 77)

همچنين كاهش مرگ و مير كودكان به عنوان يكي از نتايج توسعه بهداشت و تغذيه مي تواند در كاهش باروري نقش موثري داشته باشد (مهاجراني، 1375: 152). «اگر والدين مرگ يك كودك را تجربه كنند، ممكن است سعي بر اين داشته باشند كه يك فرزند ديگر داشته باشند (اثر جايگزيني)[3]. اگر والدين از اينكه ممكن است تعدادي از فرزندان آنها بميرند بترسند، امكان دارد سعي بر اين داشته باشند كه با داشتن تعداد بالايي از مواليد داراي اين اطمينان شوند كه بعضي از آنها باقي مي مانند (اثر بيمه اي)[4] . يك اثر بيولوژيكي[5] مرگ و مير نوزادان نيز وجود دارد: اگر بچه بميرد، تغذيه با شير مادر ممكن است خيلي زود قطع شود. تغذيه طولاني مدت با شير مادر با تاخير برگشت تخمك گذاري براي مادران حفاظتي را در مقابل حاملگي ايجاد مي كند. اگر بچه بميرد و تغذيه با شير مادر قطع شود، زن اين محافظت را از دست مي دهد» (لوكاس و مير، 1381: 199).

اگر مادري بداندكه فرزنداو در مقابل مرگ مقاوم بوده و زنده خواهد ماند، ديگر فرزندي براي جبران اطفال از دست رفته بدنيا نخواهد آورد (اماني، 1378: 87). . مثال قابل ذكر در اين مورد كشورهاي فقيري چون كوبا و كاستاريكا و ايالت كرالا در هند است كه با اجراي سياست بهداشتي، اجتماعي و آموزش ميزان مرگ و مير و بخصوص مرگ و مير كودكان كشورشان را به حداقل رساندند و همزمان ميزان باروري آنها نيز تقليل قابل توجهي يافت (اماني؛ 1378: 87).در ايران نيز كاهش باروري تحت تاثير كاهش مرگ و مير كودكان بوده است.«تا سال1355 ميزان مرگ و مير اطفال (كمتر از يكساله ها)بالاتر از رقم100در هزار بودو اين در حالي است كه در حال حاضر اين شاخصكمتر از 35 در هزار است وبه جرات ميتوان گفت كهشاخص مرگ و مير اطفال در مقايسه با20سال پيش به كمتر از يك سوم تقليل يا فته است. اين واقعيت كه مرگ و مير اطفال در اين حد كاهش يافته است در متقاعد كردن خانواده ها ،كه ازنوزادان زنده بدنيا آمده آنها تعداد بيشتري زنده مانده ولذا باسطح باروري نازلتري مي توانند به تعداد فرزندان مطلوب و مورد نظر برسند،نقش موثر و تعيين كننده اي داشته است»( ميرزايي،50:1378 ).

همانطوريكه در نمودار 1-1 ملاحظه مي گردد،بدنبال كاهش مستمر مرگ و مير اطفال كاهش باروري نيز اتفاق افتاده است.

 

[1]. Mc Keown

 

[2]. Population Reference Bureau

[3]. Replacement effect

[4]. Insurance effect

[5]. Blological effect

 





:: موضوعات مرتبط: علوم انسانی , علوم اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: عوامل موثر بر مرگ و میر مودکان , شهر میانه ,
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397
بازدید : 505
نویسنده : کیا فایل

نقش مسيحيان عرب در گسترش نفوذ فرهنگي غرب به دنياي عرب

 

این متن شامل 107 صفحه می باشد 

 

اين تحقيق از يك مقدمه و چهار بخش تشكيل شده است كه هر يك از بخش ها نيز به فصول مختلف و فصول نيز به مباحث متعدد تقسيم شده است.

در بخش اول زمينه ها و عرصه هاي نفوذ فرهنگ غرب را بيان نموده ، نفوذ فرهنگ غرب را بر جوامع عربي از طريق تاثير بر ادبيات عربي بررسي خواهيم كرد.

همچنين نقش موسسات فرهنگي آموزشي و رسانه اي در دوره معاصر به عنوان عوامل نهضت ادبي و زمينه ساز الگوبرداري بي حد و مرز از ادبيات غرب در ادبيات عربي و در نتيجه نفوذ فرهنگ غرب در جوامع عربي را مورد بررسي قرار خواهيم داد. لازم به ذكر است نام «عرب» ،‌ملت هاي بسياري را در بر مي گيرد. ولي در اين پايان نامه ، بيشتر به مصر و آن بخش از شام (يا به اصطلاح نويسندگان اروپايي «سوريه جغرافيايي» كه امروزه به نام سوريه و لبنان شناخته شده است نظر خواهيم داشت.

در اين باره كه چرا مصر و شام ، پيشگام جنبش عرب بوده اند در بخش نخست ، سخن خواهيم گفت.

در بخش دوم مكاتب ادبي وارد شده در ادبيات عرب معاصر را مطرح نموده، خواهيم گفت توزيع و گسترش مكاتب ادبي غربي بر جوامع عربي از جمله عوامل موثر در ايجاد گفتمان هاي ادبي و فضا سازي براي توليد آثار ادبي در چارچوبه وارد شده از دنيار غرب بوده است.

شايان ذكر است شناخت ادبيات معاصر عرب بدون شناخت ادبيات معاصر غرب غير ممكن بوده و اثبات فرضيه هاي اين تحقيق و نيز بررسي نقش مسيحيان در انتقال فرهنگ و ادبيات غرب به اديات عرب بدون طرح مباني نظري غرب و مكاتب ادبي آن ناممكن مي نمايد.

در بخش سوم نمودها و جلوه هاي غرب گرايي در گرايش هاي نوين ادبيات عرب را بيان نموده ، به صورت اجمالي گرايش هاي نوين شعر و نثر را در دوره معاصر بررسي خواهيم كرد.

همچنين در اين بخش به اين مساله اشاره خواهيم كرد كه از دوره جاهلي تاكنون، اين چنين تاثير پذيري ادبيات عرب از ادبيات و فرهنگ ديگر بي سابقه بوده و بيشترين تاثيرپذيري چه در قالب و شكل و چه در محتوا و مضمون متعلق به اين دوره است به گونه اي كه قافيه، بحر، سبك ،‌نحو، عروض و … قديم در حد چشمگيري از بين رفته و از سوي ادباي معاصر مطرود مي گردد.

در بخش چهارم به مهمترين تاثيرات و نمونه هاي تاثير گذاري برخي از ادباي مسيحي معاصر عرب بر ادبيات معاصر خواهيم پرداخت.

همچنين خواهيم گفت مسيحيان عرب از آن رو كه شعر و داستان رواج و نفوذ فراوان در ميان علاقمندان جوامع عربي داشته است. به صورت آگاهانه يا ناآگاهانه توجهي ويژه به اين دو قالب داشته اند.

در اين بخش همچنين به نقش مسيحيان در به وجود آمدن شيوه هاي نقد جديد و نگارش تاريخ ادبيات ،‌نحو،‌قاموس و…. در دوره معاصر به سبك غربي اشاره خواهيم نمود.

همچنين به تاثير پذيري مسلمانان از مسيحيان عرب و نيز تاثير پذيري آنان از فرهنگ غرب خواهيم پرداخت.

از زحمات استاد فرزانه جناب آقاي دكتر طالبي استاد راهنماي اين پايان نامه كه اين نوشته را بارها ، سرتاسر از روي دقت و دلسوزي مطالعه نمودند ونكته هاي سودمندي را برايم يادآور شدند و راهنمايي كردند بسيار سپاسگزارم.

از استاد محترم جناب آقاي دكتر شمس آبادي استاد مشاور تشكر مي نمايم و از زحمات مدير محترم گروه زبان و ادبيات عربي ، جناب آقاي دكتر اكبري و ساير اساتيد محترم گروه قدرداني مي كنم.

 بخش اول:

ريشه ها و زمينه هاي تاريخي نفوذ فرهنگ

غرب بر جوامع عربي

 پيشگفتا ر

تبادل ميان فرهنگ ها ، از جمله واقعيت هاي غير قابل انكار تاريخي است . از زمان شكل گيري تمدن هاي باستاني در كنار رودخانه هاي بزرگ در چين و خاور ميانه و يونان وروم ارتباط فرهنگي همزمان با تبادلات اقتصادي و سياسي ، شكل دهنده بخش مهم و ماندگاري ازتاريخ حيات فرهنگي بشر بوده است . اگرچه تأثيرات هريك از تمدنها به يك اندازه نبوده و يا دير پايي اين تأثير ها به يك ميزان نبوده است ، ولي آنچه مسلم است اين كه تمدن بشري ميراث مشترك تاريخ حيات بشر و محصول نبوغ ، تلاش و كوشش همه دانشمندان ، انديشه وران ، اديبان و سخنوران است كه هر يك در دوره اي خاص و به فراخور توان ، حال و مقام خود بر غناي ميراث فرهنگي بشري افزوده اند .

در باره تاريخچه و ريشه هاي نفوذ واحد فرهنگي و جغرافيايي كه امروز به نام غرب شناخته مي شود بر مجموعه مشرق زمين ، تا كنون پژوهش ها و آثار بي شماري به رشته تحرير در آمده است . يونان باستان به عنوان مهد شكل گيري تمدن غربي با فلسفه ، هنر و شعر حماسي خود كه برخي از آثار آن دوران هنوز اعتبار خود را حفظ كرده‌اند تأثير غير قابل انكاري بر تمدن شرقي داشته است . صد البته جهان شرقي اين تأثيرات را با افزودني ها و الحاقاتي به غرب باز تابانده است .

مورخان آغاز نهضت ترجمه در قرون اوليه اسلام را به فرزند يزيدبن معاويه نسبت مي دهند كه علاقه وافري به ترجمه و برگرداندن كتب يوناني داشت . به دنبال اوج گيري نهضت ترجمه آثار يوناني و اسكندراني به تدريج زمينه هاي شكل گيري فلسفه اسلامي فراهم آمد . اما در صحنه ادب و هنر نيز تبادل فرهنگي ميان ايران و يونان ، ميراثي را فراهم آورد كه دستگاه حكومتي امويان و عباسيان از آن بهره ها بردند . به ويژه دردوره عباسيان بهره گيري از الگوي حكومتي ايراني از يكسو و حمايت از ترجمه آثار يوناني براي ترويج فلسفه در برابر شريعت اسلامي باعث بسط نفوذ سياسي ايران وتأثير فرهنگي يونان بر دستگاه عباسي شد .

 


 



:: موضوعات مرتبط: علوم انسانی , علوم اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: نقش مسیحیان عرب در گسترش فرهنگ غرب , فرهنگ غربی ,
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397
بازدید : 505
نویسنده : کیا فایل

پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن

 

این متن شامل 49 صفحه می باشد 

 

این پژوهش باهدف بررسی روابط زوجین با والدین خود و تاثیراتی که این روابط بر روابط بین زوجین می گزارد و مشکلاتی که طی آن به وجود می اید در بین زنان و مردان متاهل شهر کاشمر انجام گرفته است

این تحقیق دارای یک پیشینه داخلی ، مقاله و مطالعات اکتشافی است .

نمونه گیری به صورت تصادفی صورت گرفته ، داده ها از طریق پرسشنامه جمع اوری و تحلیل شده است و نتایج آن به این شرح است :

زوجین به دلیل عدم آشنایی با خصوصیات رفتاری همسر خود و همچنین عدم استقلال فکری ، فضای پدر سالارانه و مادر سالارانه خانواده از والدین خود در بروز مشکلات ناشی از آن خط میگیرند و تحت تاثیر والدین خود قرار میگیرند .

 مقدمه :

والر در اين باب اشاره دارد به گرايش ناآگاهانه اي كه در افراد وجود دارد، ميل به اين باشد كه در زندگي زناشويي خويش تصوير دوست داشتني والدين خود را جستجو مي كنند (همان) با اين نكته در حقيقت مي توان اين پرسش را مطرح كرد كه آيا فرد در انتخاب همسر خود آزاد است گاه ندانسته انتخاب مي كند كه همسان والدين خود باشد؟ آيا پدر و مادر علي رغم آزادگذاردن فرزندان خود را در اين امر، در واقع نفوذ گاه كاملاً ناآگاهانه اي برايشان اعمال نمي كنند.

جامعه شناسان در تشريح رفتار انسان به وسيله محيط پيرامون براي تبيين حال، به تعمق در گذشته نمي پردازند كه اين كار روانكاوان است.

ترمان عقيده داردكه مرد خواستار ازدواج با دختري است كه مادرش را در خاطره او زنده مي كند پاتريك نيز بر شباهت خصوصيات ظاهر زن با خصايص مادر تكيه مي كند.

نتيجه گيري استروس مبني بر اينكه هر يك از والدين در موضعي قرار مي گيرند كه از آن بر فرزندان خود تاثير گذارند، مي تواند به ما نشان دهد كه در حقيقت بنيان تصوير آرماني زناشويي در واكنش غريزي فرزند نسبت به مادر يا پدر خويش قرار ندارد بلكه بر اساس اين تصوير مبتني بر رفتارهاي عاطفي آنهاست . نظريه همسان همسري به معناي اين اصل است كه در زندگي به ويژه آن كساني كه با هم ازدواج مي كنند كه مانند هم هستند به عقيده بسياري از دانش پژوان شباهات و همساني از نظر فردي يا اجتماعي، فرهنگي و ... نخست اشخاص را به سمت خود جلب مي كند و آنگاه پس از آن كه وصلت كردند خوشبختي خانوادگي آنها را تامين مي كند (همان) فرضيه هايي كه از اين نظريه استخراج مي شود:

R والدين با القاء طرز تفكر خود بر فرزندان خود اعمال نفوذ مي كنند.

R زوجين در زندگي زناشويي تصوير والدين خود را جستجو مي كنند.

2-3 نظريه ميداني لوين

بسياري از شرايط اجتماعي از جمله شرايط زن و شوهر به شدت وابسته به شرايط زماني و مكاني مي باشد. شرايطي كه با دارا بودن عناصر مختلفي مي توانند در ابعاد گوناگون بر زندگي زن و شوهر از جمله رضايت و موفقيت در زندگي آنها موثر باشد بررسي اختلافات خانوادگي در قالب شرايط زماني و مكاني خاص، ايجاب مي كند كه از نظريه ميداني لوين نيز استفاده شود. (مهدوي، 1375؛ 28).

لوين واژه فيلو (پهنه يا ميدان) را از فيزيك برگزيده است و همانند آن رفتار انساني را تابع عوامل مختلفي و به هم پيوسته مي داند وي اين عوامل را نيروهاي ميدان مي نامد.

لوين عوامل مذكور را به دو گروه تقسيم مي كند خصوصيات شخصي و محيطي بدين ترتيب رفتار هر فرد تابع خصوصيات شخصي او و خصوصيات محيطي است. (همان)

با استفاده از اين مي توان بسياري از مسايل جامعه شناختي از جمله اختلافات خانوادگي را مورد تبيين قرار داد لوين معتقد است كه به منظور بررسي زندگي زن و شوهر، بايد عوامل محيطي و رواني مربوط به شرايط زن و شوهر كه شامل انتظارات و خصوصيات همسر نيز مي شود مورد تحليل قرار گيرد (مهدوي،‌ 1375؛ 29).

از نظر لوين شخصيت و محيط مستقل از هم نيستند بلكه ارتباط تنگاتنگي با هم دارند وي ارتباط و وابستگي متقابل عناصر فوق را در مجموع فضاي زندگي مي نامد (همان)، به اين ترتيب نزاع زن و شوهر از ديدگاه اين نظريه به قرار زير است. ديگران مهم وميزان آگاهي بر رضايت زوجين در نتيجه بر ميزان اختلافات خانوادگي موثر است.

فرضيه هاي مرتبط با اين نظريه:

R زوجين به دليل عدم شناخت از هم از والدين خود راهنمايي مي جويند.

R فضايي كه زوجين در آن رشد كرده اند بر اعتماد به نفس زوجين موثر است.

3-3 نظرات كارشناسان و ساير موارد:

در برخي موارد ممكن است زوجين تحت تاثير راهنمايي هاي اشتباه والدين خود قرار گيرند و درگيري هايي را درخانواده ايجاد كنند. در اينجا نياز است بزرگترها و والدين بين احترام و شان ومنزلت والدين و همچنين دخالت تفاوت قايل شوند ( باباصفري، 271،‌ 39).

از نظر ويژگي هاي اجتماعي و فردي معمولاً‌ زوجيني كه به والدين خود اجازه دخالت در زندگي خود را مي دهند معمولاً ‌افرادي هستند كه از كودكي حق انتخاب نداشته اند حتي در زمان ازدواج والدين براي آنها تصميم گرفته اند و از كودكي به والدين خود متكي بوده در مقابل اين گونه فرزندان والدين نيز به كودكان خود اجازه تصميم گيري را نداده اند امروز نيز كه مستقل شده اند هنوز شيوه قديمي را به كار مي برند.

فرضيه هاي استخراج شده در اين بخش والدين و بزرگترها تفاوت بين احترام و دخالت را نمي دانند. زوجين تحت تاثير رفتار عاطفي والدين به سمت آنها گرايش دارند.

زوجين به دليل عدم استقلال فكري در زندگي زناشويي از والدين خود خط مي گيرند.

استقلال فكري زوجين

4-3 مدل نظري تحقيق

استقلال فكري زوجين بر روابط زوجين با والدينشان موثر است.

وابستگي هاي عاطفي زوجين به روابط آنها با والدينشان مربوط است.

تحصيلات بر روابط زوجين با والدينشان در هنگام بروز مشكل تاثير دارد.

 

 


6- متغيرهاي پژوهش

متغير وابسته اين تحقيق روابط زوجين با والدينشان است و متغيرهاي مستقل شامل استقلال فكري زوجين، شناخت زوجين از هم، القاء تفكرات والدين به زوجين،‌ وابستگي هاي عاطفي زوجين، فضاي رشد زوجين در خانواده (پدرسالار يا مادرسالار بودن)، تحصيلات

7- تعريف عملياتي

 

 




:: موضوعات مرتبط: علوم انسانی , علوم اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: بررسی روابط زوجین با والدین , ,
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397
بازدید : 562
نویسنده : کیا فایل

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

 

این متن شامل 77 صفحه می باشد 

 

انسان امروز دز جامعه ای زندگی می کند که نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد .

جهان امروز به دنیای الکترونیک و دهکده جهانی معروف می باشد که در این دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند .

یکی از این ارتباطات ، ارتباط از طریق دنیای اینترنت و گفتگوهای چند نفره در اتاق های گفتگوی چت می باشد . که افراد از هر سوی دنیا با عقاید و اعتقادات متفاوت وارد این اتاق های گفتگوی چت شده و با یکدیگر ساعتها بی آنکه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو می پردازند البته از نوع نوشتاری .

حال در این پژوهش سعی بر آن است تا انواع گفتگوها از طریق چت و انواع روم های موجود را بررسی کنیم . و اینکه آیا این ارتباط می تواند سالم باشد یا خطر آفرین برای نسل حاضر است .

افراد چت را فقط بعنوان ابزاری برای سرگرمی و گذران وقت می دانند و نه وسیله ای برای آموزش از راه دور و ارتباط آفرینی با دوستانی از هر سوی دنیای بیکران .

در این پژوهش علل کشش و جاذبه دو جنس مخالف به یکدیگر و چرا انتخاب یکدیگراز طریق چت مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

و چرایی بیشتر وقتی خود را نشان می دهد که جوانان 30-25 ساله ایرانی هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت میکنند و چرا باید جوانی که به این سن و سال هنوز به خط مشی واقعی زندگی خود دست نیافته باشند ؟ و وقت خود را پای کامپیوتر و بیهوده گرایی بگذراند.

و اینکه در نهایت بدانیم در دنیای امروز چت خوب یا بد؟

2-1 بیان مسئله :

می توان گفت که شبکه اینترنت همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی شهروندان جهانی است ، یک نقطه تلاقی عمومی است که در آن میلیونها نفر بیش از 155 کشور جهان با هم در رابطه قرار میگیرند و سازمان عظیمی است که نظم آناز پیش تا حدودی تنظیم شده است. آنان در هر آن به کسب اطلاع درباره چیزها ی مختلف ، گفتگو ، بازی ، تجارت ،جستجوی علمی ، مشاهده تصاویر مختلف ، استماع صداها و آهنگها ، مشاهده فیلم ها و بسیاری اقدامات دیگر می پردازند . قاعده کلی حاکم بر اینترنت استفاده از اطلاعات به گونه ای آزاد است . ( محسنی ، 71،1380 )

واقعیت آن است که این نظام ارتباطی تا به حال حداقل در کلیت آن در ابعاد جهانی نظارت نشده آزاد ، خصوصی ، همگانی و نیز تنوع و تکثرگرا باقی مانده است ، هر چند سانسورها و نظارتها می تواند حداقل در بخشی از جهان در آن مداخله داشته باشد . مبالغه آمیز نخواهد بود که اینترنت را از مهم ترین فصول جامعه اطلاعات بدانیم . برای برخی از قشرهای جامعه ما « اینترنت» نامی کم و بیش آشنا ، اما در عین حال مبهم و اسرار آمیز است . نامی که دانستنیهای پراکنده درباره آن همواره در طول چند سال اخیر رو به افزایش بوده است و توسعه و تحول سریع آن هم سبب گردیده است که اطلاعات در این باره به سرعت کهنه شود. ( محسنی ، 1380 ،71 )

اینترنت در حکم مخزنی از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زیبا ،اخلاقی و غیر اخلاقی می تواند تلقی شود ، البته مسئله در این است که مرزهای میان این صفات دوگانه را جامعه های مختلف چگونه تعریف کنند ، با اتصال به شبکه اینترنت می توان با دیگران رابطه برقرار کرد ، از اطلاعات علمی ، سیاسی ، ادبی ، تاریخی و ... بهره مند شد .

( محسنی، 1380، 71 )

چت به معنای گفتگوی عامیانه بین افراد مختلف می باشد . در محیط اینترنت معنای این فناوری گفتگو در اتاقهای خصوصی و عمومی است و به سطح برخورداری و استفاده افراد از آن بستگی دارد .

3-1 اهمیت و ضرورت مسئله :

چت در ایران برای نسل جوان جایگاه ناشناخته ای داردو باید آموزش های لازم در این زمینه لحاظ شود . چت یک مبع تبادل اندیشه است و در کنار دیگر رسانه های الکترونیکی باید به جایگاه مناسب خود برسد . ( کریم خانی ،1386، 17 )

80% مراجعین به چت روم ها از سایت yahoo ، 6/5 % از MSN و تنها 7% از سایت های فارسی زبان هستند .

75% چت کنندگان در چت نقش های متفاوتی را بازی می کنند که سهم پسران 89% و دختران 11% است . در این میان پسران بیشتر از دوربین و صدا بهره میگیرند. (کریم خانی، 1386 ، 17 )

نتایج بدست آمده از تحقیقات محمد ابراهیم برزگر در ارتباط با گرایش مذهبی جوانان در هفت موضوع مرتبط با چت نشان می دهد . که : (همان منبع )

نگاه به چت بعنوان بازی و سرگرمی24% وسیله برای ارتباط دوستانه18%

چت بعنوان تداوم زندگی واقعی17% چت بعنوان امکانی برای جستجو گری9%

چت بعنوان ارتباط نا مطمئن ناکار آمد 20% چت بعنوان ابزاری برای سوء استفاده 12%

4-1 سوالات پژوهش :

حال دراین پژوهش سعی بر آن است تا بتوانیم سوالات ذیل را پاسخگو باشیم .

1-انگیزه های روانی میان دانشجویان در استفاده ازچت و دوستیابی اینترنتی چیست ؟

2-تاثیر چت بر فرهنگ و هنجار جامعه چیست ؟

3-تاثیر پدیده جهانی شدن و دنیای مدرنیته بر چت چیست ؟

5-1 تعریف مفاهیم :

شبکه اینترنت : همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی و شهروندان جهان است . سازمان عظیمی که نظم آن از پیش تا حدودی تنظیم شده است . قاعده كلي حاكم بر اينترنت استفاده از اطلاعات به كونه اي آزاد است . اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زيبا ، اخلاقي و غيراخلاقي ميتواند تلقي شود .

چت : به معناي گفت و گوي عاميانه در محيط اينترنت است . چت يك منبع تبادل انديشه است و در كنار ديگر رسانه هاي الكترونيكي بايد به جايگاه مناسب خود برسد . چت در اتاق هاي خصوصي يا عمومي در محيط اينترنت انجام مي گيرد . چت مي تواند بصورت صوتي ، تصويري يا نوشتاري ( تايپي ) باشد .

چت روم : به اتاق هاي گفتگو گفته مي شود كه در واقع افراد از مكان هاي مختلف دنيا دور هم جمع مي شوند و با يكديگر صحبت مي كنند . هر شهر معمولاً روم مشخصي دارد .

 

 



 



:: موضوعات مرتبط: علوم انسانی , علوم اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی , پایان نامه , دانشجویان ,
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397
بازدید : 541
نویسنده : کیا فایل

بررسی رابطه عزت نفس با پيشرفت تحصيلي در ميان دانش‌آموزان مقطع دبيرستان

 

این متن شامل 45 صفحه می باشد

 

يكي از مهم‌ترين صفات بشري براي رسيدن به هدف‌هايي كه انسان در پيش دارد عزت نفس است برخورداري از اراده و اعتماد به نفس قوي، قدرت تصميم‌گيري و ابتكار، خلاقيت، سلامت فكر و بهداشت رواني ارتباط مستقيمي با ميزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندي دارد.

منظور از عزت نفس، احساس و تصوري است كه فرد به مرور زمان نسبت به خويشتن در ذهن مي‌پروراند. به عبارت ساده‌تر، عزت نفس يعني، ارزيابي فرد از خودش، حال اين برداشت و ارزيابي مي‌تواند مثبت و خوشايند باشد، يا منفي و ناخوشايند.

کودکانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، معمولاً احساس خوبی نسبت به خود دارند و بهتر می‌توانند اختلافات خود را با سایر کودکان حل کنند و در مقابله با مشکلات، ناملایمات و ناکامی‌ها مقاوم‌ترند این کودکان اغلب خنده‌رو و خوش‌بین، منطقی و دارای خودپنداری مثبت هستند و از زندگیشان لذت می‌برند. برعکس، کودکانی که دارای عزت نفس پائینی هستند، اغلب در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها دچار اضطراب فراوان و ناکامی می‌شوند. این گروه از کودکان معمولاً در حل تعارضات و اختلافات موجود با سایر هم سن و سالانشان مشکل دارند آن‌ها دائم با افکار انتقادی از خویشتن، موجب اذیت و آزار خود می‌شوند(سلحشور، 1379).

برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندی‌های بالقوه‌ی فرد برخوردار شوند می‌بایست از نگرش مثبت نسبت به فرد و محیط اطراف و انگیزه‌ای غنی برای تلاش و کوشش بهره‌مند شوند بی‌شک نوجوانانی که دارای عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآیی بیشتری از خود نشان می‌دهند و نیز از بارزترین ویژگی‌های صاحبان تفکر واگرا و افراد خلاق، داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس بالاست.

لذا پرورش عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین وظایف اولیاء و مربیان می‌باشد که در این ارتباط بیشترین نقش برعهده‌ی الگوهای رفتاری است(افروز، 1373).

موفقیت‌های تحصیلی و شکست‌های تحصیلی فرد در مدرسه و مسائل مربوط به تحصیل متقابلاً بر عزت نفس و عزت نفس بر تحصیل تأثیر می‌گذارند که میزان تأثیر آن از جامعه‌ای به جامعه دیگر فرق می‌کند. در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در شهرستان بیجار در سال تحصیلی 87-86 می‌پردازند.

 

بیان مسأله:

عزت نفس، احساس ارزش، درجه تصویب تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن احساس می‌کند (شاملو، 1372). وقتی سخن از عزت نفس به میان می‌آید ارزش شخصی یا احساسی که از فرد در نظر اعضای گروه مجسم می‌شود مطرح می‌گردد. یکی از پیچیده‌ترین و ناراحت کننده‌ترین مسائل شخصیتی عقده حقارت است. کودکانی که احساس بی‌لیاقتی و عقب‌ماندگی می‌کنند کمتر برای موفقیت و انجام دادن کارها به تلاش و کوشش دست می‌زنند. رشد سالم شخصیت ایجاب می‌کند که شخص نه فقط برای شناخت خود، بلکه بیشتر برای پذیرش خود فعالیت کند پژوهش‌های ارزشمندی درباره‌ی ارتباط خودشناسی فرد در رابطه با رشد سالم و سازگاری‌های شخصیتی افراد انجام گرفته و نتایج مثبت و سودمندی به بار آورده است(پارسا، 1376).

در زمینه رابطه‌ی بین احساس ارزشمندی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی، نظر مربیان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که عوامل روحی و روانی تأثیر بسیار بالایی در موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد پژوهش‌های زیادی در زمینه پی بردن به رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است. گسترده‌ترین این تحقیقات پژوهشی است که به وسیله گیل دات انجام شده نتایج تحقیق مؤید رابطه بالا بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس است. یکی دیگر از این پژوهش‌ها در زمینه‌ی عزت نفس یافته‌های کوپر اسمیت است که در سال 1967 منتشر شد. به نظر کوپر اسمیت منابع عزت نفس شامل موارد ذیل‌اند:

  1. پای بند بودن به آداب و قوانین اجتماعی و اخلاقی
  2. مهم بودن: وقتی شخص متوجه گردد که اهمیت دارد و در زندگی دیگران مهم است عزت نفس او بالا می‌رود.
  3. موفقیت
  4. قدرت: وقتی شخص احساس قدرت کند، در نتیجه می‌تواند روی سایرین اثر گذاشته و متعاقباً عزت نفس او بالا می‌رود.

بنابراین ارزش وجودی عزت نفس به عنوان بعدی از ابعاد شخصیت انسان و ارتباط آن با موفقیت‌ها و با شکست و ناکامی‌های فرد قابل ملاحظه و تبیین است. در این تحقیق که بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در شهرستان بیجار در سال تحصیلی 87-86 است سعی می‌کنیم که این رابطه را با استفاده از پرسشنامه عزت نفس به نتیجه برسانیم. حال سؤال این است که عزت نفس و پیشرفت تحصیلی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

 

اهمیت و ضرورت مسأله:

داشتن عزت نفس برای یک زندگی موفقیت‌آمیز لازم است بنابراین باید به تقویت آن در بین دانش‌آموزان پرداخت.

از آنجا که عزت نفس کودک زمینه و اساس ادراکات وی از تجارب زندگی را مهیا نماید، امری ارزشمند محسوب می‌گردد شایستگی عاطفی-اجتماعی که از چنین شناخت مثبت از خود ناشی می‌شود، می‌تواند به عنوان نیرویی در مقابل مشکلات جدی آینده به کودک کمک کند.

عزت نفس جنبه مهمی از عملکرد و کشش کلی کودک است و به نظرمی‌رسد به صورت تعاملی با زمینه‌های دیگری از جمله سلامت روانی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد به این معنی که عزت نفس می‌تواند علت و هم معلول نوعی از عملکرد باشد که در سایر حوزه‌ها رخ می‌دهد(پپ و همکاران، 1988).

در بحث از اهمیت و ضرورت موضوع می‌توان به آیات قرآن و احادیث مراجعه نمود.

خداوند در سوره فاطر آیه ده می‌فرماید: « هر که طالب عزت است بداند که تحکم و عزت خاص خدا است، کلمه نیکوی توحید و (روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد».

و در سوره منافقون آیه هشتم آمده است که: «عزت خاص خدا و رسول و مؤمنین است». پیامبر گرامی اسلام در این باره فرموده است: «زندگی که در آن انسان زیردست و خوار باشد مردن از آن بهتر است و مردنی که با پیروزی مقرون باشد، صدهزار بار بر زندگی ذلت‌بار ترجیح دارد».

همچنین پیامبر گرامی می‌فرمایند: کسی که نفس خود را شناخت به یقین خدا را شناخته است حضرت علی (ع) می‌فرمایند: خویشتن‌شناسی سودمندترین دانش‌هاست.

 

اهداف:

هدف کلی:

تعیین رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهرستان بیجار

هدف جزیی:

1-تعیین میزان رابطه‌ی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی

2-تعیین میزان رابطه‌ی عزت نفس با جنسیت

 

سؤال‌ها:

1-آیا بین عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه‌ وجود دارد؟

2-آیا بین عزت نفس با جنسیت رابطه وجود دارد؟

 

متغیرها:

عزت نفس (متغیر مستقل): تصورات، نگرش‌ها و ارزیابی‌هایی که شخص بطور مداوم از خود انجام می‌دهد

پیشرفت تحصیلی (متغیر وابسته): موفقیت در هدف‌های تربیتی تعیین شده که به عنوان عملکرد تحصیلی دانش‌آموز در نظر گرفته شده است.

 

تعریف عملیاتی:

عزت نفس: منظور از عزت نفس در تحقیق حاضر میزان نمره‌ای است که فرد از آزمون کوپر اسمیت کسب کرده است.

پیشرفت تحصیلی: منظور از پیشرفت تحصیلی در پژوهش حاضر نمره معدل ترم گذشته دانش‌آموزان در تمام دروس است.‌

مقطع تحصیلی که این تحقیق در آن صورت گرفته است دانش‌آموزان دوره دبیرستان شهرستان بیجار است.

 

 





:: موضوعات مرتبط: علوم انسانی , علوم اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی ,
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397
بازدید : 628
نویسنده : کیا فایل

فحشا

 

این متن شامل 17 صفحه می باشد 

از مدتها قبل جامعه‌شناسان و طي نيم قرن اخير روان‌شناسان به تقسيم‌بندي و توصيف خانواده‌ها علاقمند بوده‌اند. خانواده را مي‌توان از ابعاد گوناگون بررسي كرد. براي نمونه بر حسب همخوني يا بر حسب سببي مورد بررسي قرار داده ساروخاني (1370)، خانواده را شامل انواع: زيستي، مركب، زن و شوهري، گسترده، پيوسته، ناقص، پدر و مادري، ستاكي، هسته‌اي و زادروگا مي‌داند.

كارلسون[1] و همكاران (1378 ص240) عنوان مي‌كنند تغييرات ناگهاني در درون خانواده همراه با تغييرات افراطي در اشكال خانواده بوده است، ويژگي امروز زندگي خانوادگي، الگوهاي بسيار متعدد آن است مانند: خانواده‌هاي هسته‌اي، تك والدي، تجردي، خانواده‌هاي بدون فرزند، ازدواجهاي مجدد، پدر خواندگي و مادر خواندگي، خانواده و فرزند خواندگي، خانواده چند نسلي، ازدواجهاي قرار دادي غير سنتي و همزيستي همجنس‌گرايان.

انواع شكلهاي خانواده در نتيجه نيازهاي افراد و انتخابهاي آنان، ممكن است در جوامع مختلف ديده شود. در حوزه روانشناسي، در دهه 1960 برخي از خانواده درمانگران تحقيقاتي را درباره گونه‌هاي خانواده انجام دادند. كانتر[2] وليهر[3] (1975) بر اساس نمونه بزرگي از خانواده‌ها طي حدود يك دهه، نمونه اوليه‌اي از تحقيق اكتشافي را ارائه دادند كه هدف از آن تدوين سيستمي براي شناسايي و طبقه‌بندي انواع «ساخت خانواده» بود. آنان توانستند سه گونه اصلي خانواده 1) خانواده‌هاي باز 2) خانواده‌هاي بسته و 3) خانواده‌هاي بدون ساخت مشخص را متمايز كنند.

رايس[4] (1981) واضح اصطلاح «نمونه خانواده»[5] سه بعد را مشخص ساخت كه ويژگي خانواده‌ها با توجه به آنها متفاوت از هم مي‌گردد. وي اين سه بعد را به ترتيب: 1) شكل‌بنديها 2) انطباق و 3) قرابت نامگذاري كرد. (كلدنبرگ و گلدنبرگ، 1996، به نقل از بهاري1379) برخي از خانواده در مانگران نيز سعي كردند با مشخص كردن گونه‌هايي از خانواده‌ها بر اساس پاتولوژي موجود در خانواده، تقسيم‌بندي ديگري را ارائه دهند كه فلمور گونه‌هاي «خانواده اسكيزوفرنيك» «خانواده الكلي»، «خانواده روان‌تني» از آن جمله مي‌باشندو (ثنايي، 1370) كلزينجر[6] (1979، ص8) نيز خانواده‌هاي كانادايي را در دسته‌هاي زير تعريف نموده كه احتمالاً اين طبق‌بندي در تمام دنياي غرب قابل اعمال است:

الف)خانواده هسته‌اي؛ متشكل از شوهر، همسر و فرزندان

ب) زوجهاي بي‌فرزند؛ متشكل از شوهر و همسر

ج) خانواده‌هاي تك والدي؛ متشكل از زنان بيوه، مردان بيوه، اشخاص طلاق گرفته، همسران جدا شده و ترك شده مادران ازدواج نكرده

د) خانواده‌هاي رضاعي: متشكل از شوهر، همسر و فرزند خوانده‌ها

ﻫ)خانواده‌هاي بازسازي شده؛ متشكل از ازدواجهاي دوم و «خانواده‌هاي مركب». (فيليپ باركر 1375، ص32) بارنهيل[7] به خانواده‌هاي سالم و ناسالم اشاره كرده و ابعادي هشتگانه را براي تميز اين قبيل خانواده قائل شده است. ويرجينيا ستير(1380) به توصيف دو واژه خانواده‌هاي بالنده و آشفته پرداخته و ابراز مي‌دارد كه اين دو نوع خانواده از لحاظ نحوه برقراري ارتباط و ارسال پيام با يكديگر متفاوتند. مينوچين و فيشمن (1381، ص82) از نظر ساختن خانواده را به گونه‌هاي مختلفي تقسيم كرده‌اند كه عبارتند از: 1) خانواده‌هاي دو نفر، 2) خانواده‌هاي سه نسلي 3) خانواده‌هاي داراي فرزند ولي‌گونه 4) خانواده‌هاي دچار تناوب غيبت 5) خانواده‌هاي سرگردان 6) خانواده‌هاي قيم 7) خانواده‌هاي ناپدري- نامادري 8) خانواده‌هاي شج‌دار 9) خانواده‌هاي خارج از كنترل و 10) خانواده‌هاي روان‌تني

نتايج بررسي يكصد و سي بيوگرافي خانواده نشان داد كه مهمترين انواع خانواده در ايران عبارتند از: خانواده‌هاي زن و شوهري مستقل، زن و شوهري مهاجر، پدري توسعه يافته، خانواده با ملحقات، خانواده غير كامل و از هم گسيخته بر اثر مرگ يا جدايي خانواده و بالاخره پدر و مادر پير تنها (آقا بخشي، 1378 : 126).

معهذا، خانواده‌ها با هر گونه ساخت و آرايشي وظايف، نقشها و كارايي خاص خود را دارند، اين ويژگي

[1] - karlson

[2] - kantor

[3]- lehr

[4] - Reiss

[5] - Family paradigm

[6] - Schlesinger

[7] - barnhil

 



 



:: موضوعات مرتبط: علوم انسانی , علوم اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: فحشا , جامعه شناسی ,

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

فروشگاه فایل کیا؛ منبع جامع انواع فایل... چنانچه فایل مد نظرشما در بین فایل های بارگذاری شده در سایت موجود نبود،می توانید از طریق دایرکت پیج اینستاگرام@kiyafile.ir سفارش دهید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان منبع جامع انواع فایل و آدرس kiyafile.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.











RSS

Powered By
loxblog.Com
مدیر سبز، آموزش بازاریابی

TOOLS BLOG

TOOLS BLOG