یادگیری و پیشرفت
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
دیجیتال مارکتینگ
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
رشد کسب‌وکار
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
صنعت آموزش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 8 ارديبهشت 1398
بازدید : 340
نویسنده : کیا فایل

پاورپوینت (اسلاید) بررسی اثر اولتراسونیک بر روی نگهداری مواد غذایی

پاورپوینت (اسلاید) بررسی اثر اولتراسونیک بر روی نگهداری مواد غذایی

 

 

 

 

 

تعداد صفحات فایل: 27 اسلاید

 

فرمت فایل اصلی: PowerPoint قابل ویرایش

 1- این پاورپوینت دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده ارائه یا پرینت است.

2- کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

3- در این پاورپوینت مباحث به زبان ساده و قابل درک برای همه گفته شده و برای ارائه آن هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

توضیحات کامل :

پاورپوینت بررسی اثر اولتراسونیک بر روی نگهداری مواد غذایی در 27 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

مقدمه

    هدف تمامی صنایع فرآیند كننده مواد غذایی تولید فرآورده‌ای با كیفیت بالا و تا حد امكان با حداقل هزینه می باشد كه این فرآورده در اثر قرار دادن مواد اولیه در معرض یك سری از فرآیند ها مانند حرارت دادن، خنك كردن، فشار و اختلاط و. . . تولید می شود. تنوع در مواد خام و شرایط فرآیند سبب بوجود آوردن فرآورده‌ای با كیفیت غیر قابل پیش بینی می‌شود. به همین دلیل بایستی كارخانجات مواد غذایی ویژگی های مواد اولیه را تعیین كرده و در هر مرحله از فرآیند، ماده غذایی و شرایط فرآیند را كنترل نمایند تا ویژگی های فرآورده نهایی تا حد امكان مشابه ویژگیهای مطلوب از قبل پیش بینی شده باشد.

 

تاریخچه

کلمه Ultrasound از لفظ لاتین ultraبه معنی مافوق و نیز sound به معنی صوت یا صدا گرفته شده است.

در سال 1876 میلادی ، فرانسیس گالتون برای اولین بار پی بوجود امواج فراصوت برد و دستگاه كشف كننده زیردریایی‌ها به كمك امواج صوتی به نام Sonar ابداع كرد. بعدها از این دستگاه بطور گسترده‌ای در صنعت این كشور برای آشكار سازی شكافها در فلزات و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گرفت. Sonar به از مدتی به علم پزشكی وارد شد.

_کاربرد فراصوت برای غیر فعال سازی میکروبها میکروب در اواخر دهه 1920 مطرح شد.

در سال 1960 بیل و سین جیسر موفقیت آولتراسونیک را به عنوان روش هموژنیزه کردن در کاربردهای دارویی اثبات کردند.

در سال 1996 توسط شخصی به نام گافنی وسیله ای مخصوص اولتراسونیک طراحی شد که در تولید پنیر کاربرد داشت.که این وسیله باعث کاهش انرژی مصرفی و تلف شده می شود و پنیر نرم تری تولید کرد.

 

تعریف امواج الکتروسوند

انسان قادر است موج های صوتی با فرکانس 20 تا 20000 سیکل در ثانیه را بشنود موج های صوتی با فرکانس کمتر از 20 سیکل در ثانیه را اینفراسونیک ( فرو صوت ) و به دسته ای از امواج مکانیکی که فرکانس نوسانشان بیش از محدوده شنوایی انسان (KHz 20) باشد امواج اولتراسونیک ( فرا صوت ) گفته می شود.

نحوه استفاده از این امواج در صنایع غذائی به دو گونه است.

1_ كاربرد اولتراسوند با شدت بالا

2_ کاربرد اولتراسوند با شدت پائین

 

امواج با شدت بالا

امواج الکتروسوند با شدت بالا که در آنها ازتوان بالا استفاده می شود به عنوان ابزاری در تغییر ویژگی های مواد غذایی نظیر هموژنیزه كردن، تمیز كردن، استریل كردن، حرارت دادن، امولسیفیه كردن، مهار فعالیت آنزیم ها و میكروبها و متلاشی كردن سلول، تشدید واكنش های اكسیداسیون، اصلاح گوشت، اصلاح كریستالیزاسیون، افزایش مدت نگهداری مشروبات الکلی، کاهش آب و ...استفاده می شود.

 

 

فهرست مطالب:

مقدمه

تاریخچه

تعریف امواج الکتروسوند

امواج با شدت بالا

امواج با شدت پایین

مزایای اولتراسونیک

معایب اولتراسونیک

کاربرد اولتراسونیک برای مواد لبنی:

اساس عمل امواج اولتراسونیک

سنتیک غیر فعل سازی میکروارگانیسم ها مواد لبنی

هموژنیزه کردن به وسیله اولتراسونیک

اندازه گلبولهای چربی در روش های مختلف

اثر اولتراسوند در تخمیر

ظرفیت نگهداری آب:

غلظت:

سینرسیز:

كاربرد اولتراسونیك در برخی مواد غذائی

گوشت و ماهی

دور کردن حیوانات موزی:

استفاده از اولتراسونیک در کشتارگاهها

کاربردهای کلی از اولتراسونیک

نتیجه گیری

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: فایل , پاورپوینت , اسلاید , بررسی , اولتراسونیک , نگهداری مواد غذایی , صنایع , فرآیند , حرارت , خنک کردن , فشار , امواج , ,
تاریخ : یک شنبه 8 ارديبهشت 1398
بازدید : 434
نویسنده : کیا فایل

پاورپوینت (اسلاید) بررسی HFCS و كاربرد آن در صنايع غذايی

پاورپوینت (اسلاید) بررسی HFCS و كاربرد آن در صنايع غذايی

 

 

 

 

 

تعداد صفحات فایل: 55 اسلاید

 

فرمت فایل اصلی: PowerPoint قابل ویرایش

 

1- این پاورپوینت دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده ارائه یا پرینت است.

2- کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

3- در این پاورپوینت مباحث به زبان ساده و قابل درک برای همه گفته شده و برای ارائه آن هیچ مشکلی نخواهید داشت.

4- در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ، به دلیل کپی و پیست کردن از اسلایدها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت، به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد.

 

توضیحات کامل :

پاورپوینت بررسی hfcs و کاربرد آن در صنایع غذایی در 55 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

مقدمه HFCS

HFCS مخفف High Fructose Corn Syrup به معنی شربت ذرت با فروکتوز بالاست. افزایش روزافزون تقاضا برای قند و نیز افزایش قیمت آن، توجه دانشمندان را معطوف به تولید شیرین‌کننده‌های دیگر کرد. شربت‌های اینورت و یا شربت‌های دارای میزان‌ فروکتوز بالا به عنوان شیرین‌کننده‌هایی که می‌توانند جایگزین ساکاروز شوند؛ در نظر گرفته شدند. علت این امر وجود فروکتوز است که دارای اندیس شیرینی 173 در مقایسه با گلوکز با شیرینی 74 یا ساکاروز با شیرینی 100 بود.

HFCS شربتی پرکاربرد و در عین حال فروکتوز، منوساکاریدی است که تقریباً 75 درصد شیرین‌تر از ساکاروز است؛ به همین علت فروکتوز و فرآورده‌های آن، غالباً جانشین ساکاروز می‌شوند و می‌توان آن را از هیدرولیز ساکاروز به دست آورد.

در طبیعت، فروکتوز (لوولوز) قند اصلی بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات است و به همین دلیل به آن قند میوه می‌گویند. عسل حاوی 55 درصد وزنی فروکتوز بر مبنای مادهی خشک است. فروکتوز در شکل پلیمری، به عنوان اینولین در منابعی از قبیل کنگر اورشلیمی، کاسنی و گیاه مولد قاصدک وجود دارد و ضمن فرآیند با اسید یا آنزیم آزاد می‌شود.(7)

تاریخچه HFCS

تلاش‌های جدی جهت تولید فروکتوز در آمریکا به اوایل دهه ی 1950 برمی‌گردد. اما فقط در اواسط دهه ی 1970 بود که محققان موفق شدند فروکتوز خالص را به صورت تجاری به دست آورند، حق ثبت شده ی انحصاری آن متعلق به هولشتاین (Holestein) و هولسینگ(Holsing) است.

در اروپا در کشورهایی مانند آلمان، فنلاند و فرانسه تحقیقاتی روی شیمی مواد قندی و گسترش آن برای یافتن فروکتوز انجام و ساکاروز مجدداً به عنوان منبع اصلی مادهی خام فروکتوز مطرح شد. در دهه ی 1960 فروکتوز کریستال شده صنعتی در اروپا تولید شد.

در سال 1874 میلادی تشخیص داده شد که فروکتوز به عنوان شیرین‌کننده برای بیماران دیابتی، بر ساکاروز ارجحیت دارد. درحالی که امروزه مطالعات روی واکنش میلارد نشان داده که فروکتوز ممکن است خیلی بیشتر از گلوکز، در عوارض مرض دیابت نقش داشته باشد؛ زیرا گلوکز در هر سلول بدن متابولیز می‌شود؛ اما فروکتوز تماماً در کبد متابولیز می‌شود.(3)

در پی کشف تبدیل قلیایی دکستروز به فروکتوز در سال 1895، تعداد قابل توجهی از بررسی‌ها به سوی روشی جهت توسعه‌ی یک فرآیند تجارتی در این مورد معطوف شد. با این وجود به خاطر مشکلاتی از قبیل رنگ و طعم نامطلوب، محصولات کم‌ارزش و بازده پایین فروکتوز، این فرآیند هرگز از نظر تجاری مقرون به صرفه نشد.

تبدیل آنزیمی دکستروز به فروکتوز توسط «گلوکو ایزومراز» نخستین بار در سال 1957 گزارش و در سال 1960 ثبت شد.

جست‌وجو در این مرحله، در ژاپن برای چندین سال ادامه یافت تا نهایتاً در سال 1966 منجر به تولید تجاری آن شد. فناوری ژاپنی تحت لیسانس استاندارد نوشیدنی‌ها بود و تولید در سال 1967 در ایالات متحده با اجرای فرآیند غیرپیوسته آغاز شد.

محصولات 15 درصد وزنی فروکتوز در سال 1968 به محصولی با 42 درصد وزنی فروکتوز بدل شد. در سال 1972 یک سیستم پیوسته با استفاده از فرآیند آنزیم غیرفعال شده، پایه ‌گذاری شد.(3)

 

فهرست مطالب:

مقدمه HFCS
تاریخچه HFCS
تولید HFCS
انواع HFCS
HFCS & FDA
اهمیت HFCS در آمریکا
مصرف HFCS در آمريكا
مقايسه ي گروه هاي سني مصرف كننده HFCS در آمريكا
مصرف HFCS در صنايع غذايي مختلف در آمريكا
مزایای HFCS
معایب HFCS
منشأ جیوه درHFCS
HFCS آلوده به جیوه
پیشگیری از مسمویت ناشی از جیوه ی موجود در HFCS
کاربردهای HFCS
کاربرد HFCS در نوشیدنی ها
معایب HFCS در نوشابه ها
کاربرد HFCS در بستنی
فوايد مصرف HFCS در بستني
مضرات مصرف زياد HFCS در بستني
بازار فروش HFCS
نتيجه گيري
رفرنس ها

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: فایل , hfcs , صنایع , صنایع غذایی , اچ اف سی اس , مقاله , تحقیق , دانلود , پاورپوینت فروکتوز , اسلاید , ذرت , اینورت , ساکاروز ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398
بازدید : 406
نویسنده : کیا فایل

صنعت کاشی کاری و کاشی سازی

 

این متن شامل 25 صفحه می باشد 

 

صنعت كاشي سازي و كاشيكاري كه بيش از همه در تزيين معماري سرزمين ايران، و به طور اخص بناهاي مذهبي بكار گرفته شده، همانند سفالگري داراي ويژگيهاي خاصي است. اين هنر و صنعت از گذشتة بسيار دور در نتيجة مهارت، ذوق و سليقه كاشي ساز در مقام شيئي تركيبي متجلي گرديده، بدين ترتيب كه هنرمند كاشيكار يا موزاييك ساز با كاربرد و تركيب رنگهاي گوناگون و يا در كنار هم قرار ادن قطعات ريزي از سنگهاي رنگين و بر طبق نقشه اي از قبل طرح گرديده، به اشكالي متفاوت و موزون از تزيينات بنا دست يافته است. طرحهاي ساده هندسي، خط منحني، نميدايره، مثلث، و خطوط متوازي كه خط عمودي ديگري بر روي آنها رسم شده از تصاويري هستند كه بر يافته هاي دوره هاي قديمي تر جاي دارند، كه به مرور نقش هاي متنوع هندسي، گل و برگ، گياه و حيوانات كه با الهام و تأثير پذيري از طبيعت شكل گرفته اند پديدار مي گردند، و در همه حال مهارت هنرمند و صنعت كار در نقش دادن به طرح ها و هماهنگ ساختن آنها، بارزترين موضوع مورد توجه مي باشد.

اين نكته را بايد يادآور شد كه مراد كاشي گر و كاشي ساز از خلق چنين آثار هنري هرگز رفع احتياجات عمومي و روزمره نبوده، بلكه شناخت هنرمند از زيبايي و ارضاي تمايلات عالي انساني و مذهبي ماية اصلي كارش بوده است. مخصوصاً اگر به ياد آوريم كه هنرهاي كاربردي بيشتر جنبه كاربرد مادي دارد، حال آنكه خلق آثار هنري نمايانگر روح تلطيف يافته انسان مي باشد، همچنان كه “پوپ” پس از ديدن كاشيكاري مسجد شيخ لطف الله در “بررسيهاي هنر ايران” مي نويسد، “ خلق چنين آثار هنري جز از راه ايمان به خدا و عشق به مذهب نمي تواند به وجود آيد”.

هنر موزاييك سازي و كاشيكاري معرق، تركيبي از خصايص تجريدي و انفرادي اشياء و رنگهاست، كه بيننده را به تحسين ذوق و سليقه و اعتبار كار هنرمند در تلفيق و تركيب پديده هاي مختلف وادار مي سازد، تزيينات كاشي بر روي ستونهاي معبدالعبيد در بين النهرين باقيمانده از سالهاي نيمة دوم هزارة دوم ق.م نشانگر اولين كاربرد هنركاشيكاري در معماري است. اين شيوة تزييني كه با تركيب سنگهايي الوان و قراردادن آنها در كنار يكديگر و با نظم و تزييني خاص هم چنين با استفاده از ساير اشياء رنگين مانند صدف، استخوان و … ترتيب يافته، بيشتر شبيه به شيوة موزاييك سازي است تا كاشيكاري، كه بهرحال اولين تلفيق اشياء الوان تزييني است كه با نقوش مختلف هندسي زينت بخش نماي بنا شده، و پايه‌ي تداوم هنر كاشيكاري به خصوص نوع معرق آن در آينده گرديده است. هم چنين اولين تزيينات آجرهاي لعابدار و منقوش نيز بر ديواره هاي كاخهاي آشور و بابل به كار گرفته شده است.

در ايران مراوده فرهنگي، اجتماعي، نظامي، داد و ستدهاي اقتصادي و رابطه صنعتي، گذشته ازممالك همجوار، با ممالك دور دست حتي از دوران تاريخي سابقه داشته است. اين روابط تأثير متقابل فرهنگي را در بسياري از شئون صنعتي و هنري به ويژه هنر كاشيكاري و كاشي سازي و موزاييك به همراه داشته، كه اولين اثار و مظاهر اين هرن در اواخر هزارة دوم ق. م جلوه گر مي شود. در كاوشهاي باستانشناسي چغازنبيل، شوش و ساير نقاط باستاني ايران، علاوه بر لعاب روي سفال، خشتهاي لعابدار نيز يافت شده است. فن و صنعت موزاييك سازي يعني تركيب سنگهاي رنگي كوچك و طبق طرحهاي هندسي و با نقوش مختلف زيبا در اين زمان به اوج ترقي و پيشرفت خود رسيده كه ساغر بدست آمده از حفريات مارليك را مي توان نمونه عالي و كامل آن دانست، اين جام موزاييكي كه از تركيب سنگهاي رنگين به شيوة دو جداره ساخته شده از نظر اصطلاح فني به “هزارگل” معروف است و از لحاظ كيفيت كار در رديف منبت قرار دارد.

تزيينات به جاي مانده از زمان هخامنشين حكايت از كاربرد آجرهاي لعابدار رنگين و منقوش و تركيب آنها دارد، بدنة ساختمانهايي شوش و تخت جمشيد با چنين تلفيقي آرايش شده اند، دو نمونه جالب توجه از اين نوع كاشيكاري درشوش به دست آمده كه به “شيران و تيراندازان” معروف است. علاوه بر موزون بودن و رعايت تناسب كه درتركيب...

 


 



:: موضوعات مرتبط: صنایع , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , فایل , تحقیق , کاشی سازی , کاشی کاری , صنعت کاشی کاری ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398
بازدید : 463
نویسنده : کیا فایل

راه آهن

 

این متن شامل 41 صفحه می باشد 

 

راه آهن (ابوطالبي)

كارهاي انجام شده در ايران:

1) پروژه در خطه كردن راه آهن تهران- تبريز توسط مشاورين انگليسي

2) پروژه در خطه كردن راه آهن تهران- مشهد توسط مشاورين ژاپني

3) پروژه در خطه كردن راه آهن قم- اصفهان توسط مشاورين آلماني

4) پروژه راه آهن اصفهان- اهواز توسط مشاورين ايتاليايي

5) پروژه راه آهن تهران- جنوب توسط مشاورين فرانسوي

6) پروژه راه آهن مشهد- سرخس توسط مشاورين روسي

راه آهن يكي از سيستم هاي كارآمد حمل ونقل مي باشد و در بسياري از كشورها اعتقاد بر اين است كه كشوري موفق است كه داراي سيستم حمل ونقل باشد به خصوص راه آهن.

مزاياي راه آهن نسبت به ساير سيستم هاي حمل ونقل:

1- راه آهن سازمان بسياري بزرگي است كه افراد بسياري در اين حمل ونقل در حركتند بنابراين مي توانند در تأمين درآمد دولت و بخش خصوصي سهم به سزايي داشته باشند.

2- راه آهن در تمام دنيا وجود داشته و حالت همگاني دارد.

3- در مقايسه با ساير سيستم هاي حمل ونقل با راه آهن كمترين مقدار است.

4- در مقايسه وزن قطارها و وزن كالاهاي حمل شده و همچنين مسافرين جابجا شده، ميزان مصرف سوخت بسيار كمتر است.

5- در راه آهن به علت حركت مستقيم، استفاده از قطعات يدكي كمتر است و بنابراين هزينه هاي بهره برداري كمتر خواهد بود.

6- راه آهن بر روي بافت سياسي، اقتصادي، اجتماعي يك كشور بسيار مؤثر است.

مزاياي سياسي:

1) به كمك سيستم راه آهن ادارات مركزي سر تعمير و به صورت مؤثرتري به تمام نقاط كشور دسترسي پيدا مي كنند.

2) راه آهن امكان معاشرت اقوام مختلف را در يك مملكت راحت تر فراهم مي كند.

3) در موارد اضطراري حجم زيادي از كالاها و تجهيزات جنگي را مي تواند جابجا كند.

4) در اثر وجود سيستم هاي راه آهن مردم به راحتي مي توانند جهت كار و مهاجرت و پيدا كردن زندگي بهتر اقدام كنند.

مزاياي اجتماعي:

1) راه آهن حمل ونقل راحت تر را براي افراد فراهم مي كند.

2) مسافرت هاي زيارتي با راه آهن بهتر صورت مي گيرد.

3) احساس انزوايي مردم در دور دست از بين مي رود.

4) روابط بين مردم و آداب و سنن آنها اشاعه و گسترش مي يابد.

مزاياي اقتصادي:

1) توسط راه آهن سهولت حمل ونقل مواد خام و در نتيجه محصولات توليد شده را فراهم مي كند.

2) به هنگام خطرات ناگهاني مثل زلزله، سيل و… راه آهن نقش مؤثري در كمك رساني دارد.

3) راه آهن مواد خام را ارزان تر به كارخانه انتقال مي دهد.

4) راه آهن باعث اشتغال زايي در سطح وسيعي مي شود.

5) به حمل سريع و حجم زياد كالاها مي تواند قيمت ها را تثبيت كند.

6) با توسعه راه آهن قيمت زمين ها افزايش يافته و در نتيجه استاندارد زندگي تغيير مي‌كند.

خطوط راه آهن: خطوط راه آهن شامل زيرسازي، سنگ دانه ها، ريل ها و ادوات اتصال، ريل ها و تراورس ها هستند.

خصوصيات يك مسير ايده آل:

1- عرض خط ثابت و يكنواخت باشد.

2- مسير راه آهن حتي المقدور به طور صحيح اجرا شود و پيچ و خم هاي آن كم باشد.

3- در مسيرهاي مستقيم دو ريل تراز باشند و در قوس هاي دور رعايت شود.

4- شيب ها يكنواخت بوده و هر گونه تغيير شيبي با قوس قائم همراه باشد.

5- خطوط راه آهن داراي خاصيت ارتجاعي باشد.

6- سيستم زهكشي كامل باشد.

7- اصطكاك بين طوقه چرخ و ريل ها حداقل باشد.

8- مسير راه آهن طوري طراحي شده باشد كه بارها به طور يكنواخت بر روي ريل توزيع شود.

9- تعمير و تعويض قسمت هاي آسيب ديده آسان و راحت باشد.

10- خطوط راه آهن داراي سختي و طبيعت عرضي كافي باشند و در مقابل نيروهاي گريز از مركز پايدار باشند.

11- اتصالات، تقاطع ها، سوزن ها چليپ ها، به طور صحيح طراحي و اجرا شده باشند.

12- مسير راه آهن بايد در مقابل از خط خارج شدگي قطار مقاوم باشد.

13- ريل ها بايد داراي خصوصياتي باشند كه در مقابل عوامل خرابكارانه مقاوم باشند.

 


 



:: موضوعات مرتبط: صنایع , ,
:: برچسب‌ها: فایل , دانلود , تحقیق , راه آهن ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398
بازدید : 342
نویسنده : کیا فایل

مطالعات طرح امكان سنجي مقدماتي توليد شيشه هاي دو جداره و كاربرد آن

 

این متن شامل 145 صفحه می باشد 

 

مطالعات امكان سنجي، مطالعات كارشناسي است كه قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن بعنوان مينايي براي تصميم گيري سرمايه گذاران مورد استفاده قرار مي گيرد.

گزارش حاضر مطالعات طرح امكان سنجي مقدماتي توليد شيشه هاي دو جداره مي باشد. اين نوع شيشه از دو لايه ساده و گاهي رنگي كه به موازات يكديگر قرار گرفته اند و لبه ها يا درزهاي آن ها هوابندي شده است و فضاي بين آنها با مواد خشك كننده اي مانند سيلسيكاژل پر و يا در بعضي از موارد بين دو لايه خلاء ايجاد مي شود. اين نوع شيشه كه عايق گرما، سرما و صداست در بسياري از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بيمارستان ها به كار مي رود سيستم شيشه دو جداره از دو يا چند لايه شيشه كه به طور موازي در فواصل مساوي از يكديگر قرار گرفته اند و توسط فاصل در دور تا دور آن از هم جدا شده اند. فضاي بين دو شيشه هوا با گازهاي خاصث بدون رطوبت (آرگون) با فشاري تقريباً مساوي فشار هواي بيرون وجود دارد. در شيشه هاي دو جداره غالباً از اسپسرهاي آلومينيومي استفاده مي شود كه درون اسپيسر را با ماده رطوبت گير پر مي كنند كه اين ماده سبب جذب رطوبت هواي ما بين دو شيشه مي گردد و توسط مواد درزگير مناسب كاملاً‌ْ آببندي شده است و در داخل فاصل هاي استاندارد از مواد جذب رطوبت استفاده مي گردد.

در صورت استفاده از شيشه هاي دو جداره و پنجره هاي عايق مي توان در ازاي هر متر مربع شيشه دو جداره به ميزان 40 متر مكعب گاز در سال صرفه جويي نمود. علاوه بر كاهش مصرف انرژي و سر و صدا، محيط زيست پاكيزه تري تأمين مي نمايد زيرا نياز به مصرف انرژي حرارتي و برق مصرفي كمتر، كاهش سوخت و بالطبع كاهش انتشار گازهاي آلاينده را به مقدار بسيار زياد سبب مي گردد.

 

 

 

معرفی رشته سرامیک:

اگر در ابتدای معرفی این رشته بشنوید که یکی از کار بردهای سرامیک ، صنعت برق ،الکترونیک ، لوازم خانگی است تعجب کنید

صنعت سرامیک به لحاظ تنوع ، تولید ،خانواده ی گسترده و بی انتهایی داشته و از ویژگی ها و پیچیدگی های خاصی بر خورداراست .

در صنعت برق ، الکترونیک ، لوازم ساختمانی و با توجه به مطرح بودن صرفهجویی اقتصادی و کاهش هزینه های تولید بسیار حائز اهمیت است

نیاز هنر جویان بهفراگیری محاسبات فنی ، مواد اولیه سرامیکی و آماده سازی آن ، تکنولوژی عمومی سرامیک،شیمیتخصصی سرامیک ،شکل دادن و پخت مواد سرامیکی ، ماشین الات سرامیکی ، محاسبه و طراحی ساخت محصولاتسرامیکی آشنا میشوید

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : 
اپراتورکورهپخت سرامیک 
اپراتور ماشین آلاتسرامیک 
شکل دهنده قطعات در حالت خام 
طراحی و محاسبات درسرامیک 
راه اندازی کارگاه های پخت سرامیک 
کنترل کننده قطعات تولیدی سرامیکی 
آزمایشگاه شیمی تخصصی سرامیک 
کارگاه های تولید قطعات ساده سرامیکی 
آماده کننده مواد اولیه برای دوغاب ریزی و پرس کاری 
آزمایشگاه مواد اولیهسرامیک در کارگاه ها و کارخانجات 
و ....

 

40 کسب در زمینه رشته سرامیک

1- کاشی و سرامیک

2- کاشی کف

3- کاشی دیوار

4- ساخت کوره

5- آجر چینی کوره

6- مشعل چینی کوره

7- تعمیر دیواره های کوره

8- واگن سازی

9- کارخانه گچ

10- کارخانه آهک پزی

11- کارخانه سیمان

12- ظروف سرامیکی

13- چینی نشکن

14- شیشه های دوجداره

15- پنجره PVC

16- سفال گری

17- نقش برجسته روی سفال

18- کتیبه سازی

19- کاشی رنگی مساجد

20- کارخانه لعاب سازی

21- کارخانه فریت

22- شیشه های تزئینی

23- خاک های سرامیکی

24- کارخانه خردایش مواد اولیه

25- آجر نسوز

26- چینی بهداشتی

27- چینی مظروف

28- کشف معدن

29- شیشه عینک سازی

30- بیوسرامیک

31- نانوسرامیک

32- میکروسرامیک

33- استخوان های مصنوعی

34- مقره سازی

35- سنگ تراشی

36- کارخانه پودر سنگ

37- آجر پزی

38-اپراتورکورهپخت سرامیک 
39-اپراتور ماشین آلاتسرامیک 
40- شکل دهنده قطعات در حالت خام 

 

اسکمپر (Scamper) :

Substitution(جایگزینی) : می توان با جایگزین کردن دستگاه های جدید و شیوه مدرنتیته تولید شیشه های دو جداره با استاندارد و مطابق با کشورهای سازنده گامی در راه تولید بهتر برداشت.

Combine(ترکیب): با ترکیب عناصر بهتر در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان می توان موثر بود.

Adapt (سازگار کردن): امروزه تولید شیشه های دو جداره با گاز آرگون و گازهای خنثی می تواند در تولید بهتر شیشه های دو جداره نقش داشته باشد.

Magnify(بزرگ سازی): با بزرگ سازی شیشه ها و افزایش ضخامت شیشه ها و قرار دادن بیشتر گازهای خنثی در میان شیشه ها در تولیدات بهتر این شیشه ها می توان موثر بود.

 



 



:: موضوعات مرتبط: صنایع , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , فایل , تحقیق , امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه , شیشه دو جداره , کاربرد شیشه دو جداره ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398
بازدید : 330
نویسنده : کیا فایل

ايمني كار و جلوگيري از اختلالات كاري

 

این متن شامل 19 صفحه می باشد 

 

ايمني ماشين سازي بر ساير خواسته ها مقدم است چون كل توليد را تحت تاثير قرار مي دهد . اختلالات كاري اثر زنجيره اي دارد كه مي تواند جريان ساخت را به هم بريزد . بدين جهت ماشينهاي ابزار بايد به نحوي طراحي شوند كه اجزاي اصلي قابل دسترسي باشد و بتوا ن.اشكال آن را به راحتي بر طرف كرده يا دستگاه را تعمير نمود .

ايمني از حوادث :

ماشين ابزار بايد طوري طراحي شود كه كارگر به هنگام انجام كار در كنار دستگاه دچار صدمه نگردد بدين جهت :

1- تمام اجزاي متحرك مانند محورها ، چرخدنده ها ، پولي ها و غيره بايد به وسيله در پوش براي جلوگيري از حوادث ناگوار پوشانده شوند .

2- در دستگاههاي پرس بايد به دستورالعملهايي كه از حركت ناخواسته كشويي پرس ممكانعت مي كند و نيز طراحي تجهيزات ايمني جداً توجه شود .

3- محدوده خطر دستگاههاي پرس بايد به وسيله نرده ،‌دريچه كنترل ، چشم الكترونيكي و كنترل دو كليدي از ايمني خاصي برخوردار باشد .

4- تمام ماشينهاي ابزار بايد مجهز به كليد توقف اضطراري (كليد قرمز رنگ بزرگي كه ماشين را سريعاً خاموش مي كند ) باشند .

ارگونومي :

تمامي اجزاي لازم براي كنترل و تنظيم ماشين بايد طوري قرار گيرند كه كارگر بتواند در وضعيت عادي به آنها دسترسي پيدا كند .هرگاه براي كار با ماشين حركات اضافي مثل خم شدن و دراز شدن لازم باشد ، كار مشكلتر مي شود و كارگر را زود خسته مي كند .

ماشيني كه از نظر ارگونومي درست طراحي شده باشد خطر حوادث ناگوار را كمتر مي كند و نيز كاهش مدت زمان فرعي لازم ، مدت زمان فرايند را پايين مي آورد .

 

پايداري :

دقت خواسته شده از ماشين هاي ابزار جديد زياد است . اين خواسته وقتي عملي است كه ماشين در تمام محدوده كار خود پايداري كافي داشته باشد . چندين نوع پايداري وجود دارد .

- استاتيكي

- ديناميكي

- حرارتي .

راجع به هر سه پايداري و علت ، نحوه عمل ، نقاط خطرناك ، كميتهاي تحت تاثير و راههاي پيشگيري نشانداده شده است .

به كمك روش اجزاي محدود و دستگاهاي كامپيوتر اجزاي پيچيده مانند پايه هاي ماشين ، جعبه دنده و غيره قبل از ساخت از نظر پايداري استاتيكي ، ديناميكي يا حرارتي بهينه مي گردد .

دقت توليد و دقت كاري :

ماشين ابزار بايد بتواند قطعه كار خواسته را با دقت اندازه و شكل صافي سطوح معين بسازد . اين موارد وقتي عملي است كه حركت ابزار هنگام برش به قطعه كار هدايت دقيقي داشته باشد . دقت ماشين ابزار تحت تاثير عوامل زير قرار دارد:

1- نوع پايه و فونداسيون به ويژه براي محافظت از تاثيرات خارجي مثل نيروها ، لرزه ها و نوسانات دما

2- دقت ساخت ماشين ابزار ، يعني دقتي كه هر كدام از اجزاي راهنما با آن ساخته شده و مونتاژ گرديده است .

3- دقت كاري ، يعني دقتي كه به هنگام كار و تحت تاثير نيروي برشي حاصل مي شود

4- رقتار استهلاكي ، يعني تغيير دقت در مدت زمان طولاني .

دقت كار و دقت ساخت ماشين ابزار متناسب با وضعيت ساخت ماشين به وسيله سازنده در حضور خريدار و يا مستقيماً به وسيله خريدار آزمايش مي شود . آزمايش خريد طبق استاندارد صورت مي گيرد ، مثلاً DIN 8601 شرايط خريد ماشين ابزار –DIN 8605 تا DIN 8613 و DIN 8650 و غيره كه موارد ذيل را براي اجزاي ماشين دقيقاً تعيين مي كند :

مورد آزمايش

 

 



:: موضوعات مرتبط: صنایع , ,
:: برچسب‌ها: فایل , دانلود , تحقیق , اختلالات کاری , ایمنی کار ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398
بازدید : 368
نویسنده : کیا فایل

كاربرد حفاظها و ضربه گيرها در راهها

 

این متن شامل 179 صفحه می باشد 

 

حوادث رانندگي همه ساله خسارتهاي جاني و مالي سنگيني را به پيكره جامعه وارد مي‌كند روند رشد سالانه 20% حوادث رانندگي خدمات برنامه‌ريزي صحيح در اين زمينه را بيشتر نمايان مي‌كند (كافيست به 23000 نفر تلفات جاده اي در سال گذشته توجه داشته باشيم).

درصد بالايي از اين حوادث به دليل مشكلات فردي رانندگان و فرهنگ عمومي جامع در ارتباط با احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي ميباشد و درصدي بدليل غيراستاندارد بودن جاده ها و كناره راه و عدم حذف موانع يا حفاظت از آنها در مقابل برخورد و نيز غير استاندارد بودن جاده ها و كناره راه و عدم حذف موانع يا حفاظت از آنها در مقابل برخورد و نيز غير استاندارد بودن خودروها است.

جهت كاهش اين خسارت تمهيدات زير در ايمن سازي ميانه و كنار راهها قابل اجرا مي باشد:

1- حذف و يا جابجا نمودن (دو نمودن از كناره راه) موانع

2- استفاده صحيح از حفاظ‌ها و ضربه‌گير هاي ايمني

حفاظ ها و ضربه گيرها با هدايت مجدد خودروها منحرف شده از مسير به جاده و جلوگيري از واژگوني يا برخورد با موانع خطرناك باعث كاهش خسارت و تلفات مي‌گردد.

در اين سمينار سعي بر آن شده كه كاربرد حفاظها و ضربه گيرها در راهها جهت جلوگيري از خسارتهاي جاني و مالي و كاهش تصادفات در جاده‌ها و راهها را پيشنهاد كنم و اميدوار هستم كه مرجعي براي دانشجوياني كه در اين زمينه احتياج به اطلاعات دارند را تهيه كرده باشم

با آرزوي توفيق الهي

 

كليات سمينار

بهنگام طراحي يك جاده و متعلقات آن. طراحان بايد با بكارگيري ضوابط طرح هندسي راه و در نظر گرفتن كليه شرايط، احتمال خارج شدن اشتباهي وسايل نقليه از مسير اصلي را به حداقل برسانند و در چنين حالتي، سخن از اينكه در دو سوي راه، چه موانع و خطراتي وجود دارد مطرح نيست و تنها بايد خود جاده را بي‌خطر و ايمن نگاهداشت. اما بايد دانست كه حتي با بكارگيري عالي ترين استانداردها هم نمي توان بطور كامل از خارج شدن سهوي وسيله نقليه جلوگيري كرد. رانندگان وسايل نقليه بدلايل مختلف از جمله حواس پرتي، خواب آلوده بودن، بي‌توجهي به جلو، استفاده از مشروبات الكلي و داروهاي خواب‌آور، سرعت زياد (اشتباهات انساني)، عوامل طبيعي نابساماني طرح هندسي راه و عيوب و نواقص وسيلة نقليه، كنترل وسايل خود را از دست مي‌دهند و وسيلة نقليه آنها از مسير اصلي منحرف مي‌شود.

يك راه ايمن شامل محدوده‌اي ايمن و عاري از اشياء و نقاط خطرناك براي عبور راه بر اساس سرعت، حجم عبور و شرايط هندسي محل ميباشد كه براي اين امر، ايجاد يك محدودة حفاظت شده ايمن با توجه به ضوابط و معيارهاي استاندارد ايمني در كنار راه و مسير اصلي، امري حياتي و ضروري است تا وسيلة نقليه منحرف شده از مسير اصلي، بتواند در محدوده‌اي با امنيت مناسب متوقف شود و يا به مسير اصلي بازگردد. پس از تعيين محدودة حفاظت شده و مرزهاي آن در گام بعدي، بايد موانع و نقاط خطر را در اين محدوده معين كرد و سپس جهت ايمن‌سازي آن اقدام نمود. در اين راستا گزينه هاي زير در دسترس هستند:

1- برداشتن عامل خطر يا طرحي مجدد شيب بگونه اي كه قابل پيمايش باشد.

2- جابجا كردن عامل خطر به نقطه‌اي كه احتمال تصادف كمتري وجود دارد، مانند بالاي شيب، پشت حفاظهاي ايمني، پشت ديواره‌ها

3- كاهش شدت برخورد با عامل خطر با استفاده از يك وسيلة شكست پذير

4- جهت دهي دوباره به وسيلة نقليه توسط سپر كردن عامل خطر با يك حفاظ طولي و يا ضربه گير.

5- دادن آگاهي لازم به راننده از وجود خطر توسط تابلو و علائم هشداردهنده.

سيستمهاي ايمني ترافيك جاده‌ها در اصل جهت جلوگيري از تصادفات شديد زنجيره اي، جلوگيري از عبور وسايل نقليه حفاظتهاي مياني و سرعت‌گيري از وسايل نقليه منحرف شده و جهت دهي دوباره به آنها طراحي شده‌اند. استانداردهاي سيستمهاي ايمني ترافيك به مرور زمان توسعه يافته و با تكنولوژي جديد و تغييرات در طرح و سرعت وسايل نقليه، دائماً در حال تغييرند و به همين دليل، تعداد زيادي از سيستمهاي ايمني ترافيك موجود با استانداردهاي جديد مطابقت نمي‌كنند. علاوه بر اين. تغيير و ارتقاء دادن بر اساس هر استاندارد جديد مقرون به صرفه و اقتصادي نمي‌باشد. تأسيسات قديمي را بايد نسبت به استاندارد‌هاي جديد مورد بازبيني قرار داده و آنهايي را كه مقرون به صرفه هستند ارتقاء داد. همچنين در مواردي كه امكان تعمير و بازسازي وجود دارد در صورت سازگاري بايد سيستمهاي ايمني ترافيك را همزمان به استانداردهاي مطلوب رسانيد از ميان آنها مي‌توان از حفاظهاي كناري و مياني، ضربه...

 




:: موضوعات مرتبط: صنایع , ,
:: برچسب‌ها: فایل , دانلود , تحقیق , کاربرد حفاظ ها , کاربرد ضربه گیر ها , ضربه گیر ها در راهها , کاربرد حفاظ ها در راهها ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398
بازدید : 573
نویسنده : کیا فایل

انواع پمپ هاي هيدروليكي

 

این متن شامل 32 صفحه می باشد 

 

پمپ هايي كه در هيدروليك روغني كاربرد دارند به 3 گروه اصلي زير تقسيم مي شوند :

- پمپ هاي چرخ دنده اي

- پمپ هاي پره اي

- پمپ هاي پيستوني

پمپ هاي چرخ دنده اي شامل دو چرخ دنده مي باشند . اين چرخ دنده ها با همديگر جفت شده و زماني كه يكي از آنها توسط عاملي به گردش در مي آيد ، ديگري را نيز مي گرداند . اين پمپ از نوع جابجايي مثبت بوده و ميزان دبي آنها را مي توان با تغيير سرعت گردش محور محرك تغيير داد . دبي يا بازدهي اين پمپ ها عمدتاً به دقت و تماس مناسب سطوح دنده هاي درگير (آب بندي سطوح دنده ها) بستگي دارد .

پمپ هاي دنده اي را مي توان به انواع مختلف تقسيم كرد .

الف : پمپ هاي چرخ دنده اي ساده

فشار تئوريك در پمپ هاي چرخ دنده اي ثابت در نظر گرفته مي شود . منظور از فشار تئوريك اين است كه در عمل در اكثر پمپ هاي چرخ دنده اي امكان بروز نشت داخلي روغن و لغزش سطوح دنده ها وجود داشته كه اين خود موجب كاهش فشار مي گردد . بدين ترتيب بازده اين قبيل پمپ ها مي تواند تا 5 در صد كاهش يابد . متداول ترين اين پمپ ها متشكل از يك چرخ دنده است كه مطابق شكل (1 )درون يك محفظه جاوي دريچه ورود و خروج روغن قرار مي گيرند . يكي از چرخ دنده ها متصل به شافت محرك مي باشد . با چرخش چرخ دنده اول در جهتي كه در شكل مشخص شده است حركت چرخ دنده دوم در خلاف جهت آن امكان پذير مي گردد . محفظه مكش به مخزن روغن متصل است . چرخش چرخ دنده ها باعث ايجاد خلاء شده و فشار منفي حاصل و نيز فشار اتمسفر بر سطح روغن در مخزن سبب جريان روغن از مخزن به بيرون مي شود . عمل مكش روغن از طريق دريچه ورودي به اجراء در آمده و پس از عبور از محيط هر چرخ دنده ما بين فضاي بين هر دندانه ها و پوسته مستقر مي گردد . بدين ترتيب روغن با فشار از دريچه خروجي جريان پيدا مي يابد .

 

مجدداً دنده ها در گير شده و روغن را از خانه هاي چرخ دنده جابجا مي كنند . دنده هاي در گير مانع جريان روغن از محفظه پر فشار به طرف محفظه مكش مي گردند . دنده ها قبل از خالي شدن كامل خانه ها ، راه آنها را مي بندند . بدين ترتيب فشار زيادي در خانه ها ايجاد مي شود كه موجب شدت و ضربان كار مي گردد . فضاي آزاد ما بين سر دنده ها و پوسته بايد در حداقل ممكن باشد . دقت در ساخت و پرداخت صحيح دندانه موجب آب بندي مطلوب پمپ شده و از بازگشت روغن به دريچه ورودي جلوگيري مي كند . چنانچه روغن حاوي ذرات خارجي باشد موجب وقوع خوردگي در چرخ دنده ها و پوسته شده و در نتيجه راندمان پمپ كاهش مي يابد . عمل تصفيه روغن از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و با به حداقل رسانيدن مقدار ذرات خارجي در مدار هيدروليكي مي توان طول عمر دستگاه هيدروليكي را افزايش داد . پمپ هاي استاندارد دنده اي براي كار در فشارهاي بيش از 80 bar و فشار ماكزيمم در حدود 100-120bar مورد استفاده قرار مي گيرند .

نموه ديگري از پمپ هاي چرخ دنده اي نوع دندانه داخلي آن است . اين قبيل پمپ ها تا فشار 100 bar را به سهولت تامين مي كنند . فضاي باز ما بين دو چرخ دنده داخلي و خارجي (حد فاصل دريچه هاي ورودي و خروجي) توسط زائده اي ثابت مطابق شكل آب بندي مي شود تا فشار مورد نظر تامين گردد . مكش روغن از طريق دريچه ورودي به مرحله اجراء در آمده و پس از عبور از فضاي بين چرخ دنده ها از دريچه خروجي جريان مي يابد .

ب) پمپ هاي چرخ دنده اي حلزوني

در شكل (3 )نمونه اي از يك پمپ چرخ دنده مارپيچي (حلزوني) نشان داده شده است . پمپ هاي دنده اي مارپيچي داراي دو و يا همانگونه كه در شكل مشاده مي شود حاوي سه دنده مارپيچي (حلزوني ) مي باشند كه يكي از دنده ها چپ گرد و بقيه راست گرد هستند . با طراحي مناسب گام دندانه هاي حلزوني يكديگر و بدنه محفظه را پوشش مي دهند . دنده حلزون مركزي توسط يك محور به حركت در مي آيد و اين حركت دوراني را به ساير دنده هاي حلزوني منتقل مي كند . دو دنده حلزوني خارجي به همراه بدنه محفظه و دنده حلزون محرك مجموعاً محفظه اي بسته اي را تشكيل مي دهند . محفظه مزبور به طور پيوسته در جهت...

 


 



:: موضوعات مرتبط: صنایع , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , فایل , تحقیق , انواع پمپ هاي هيدروليكي , پمپ های هیدرولیکی ,
تاریخ : پنج شنبه 15 فروردين 1398
بازدید : 446
نویسنده : کیا فایل

سيستم گردش محصولات چاپي به روش افست

 

دوره كارشناسي مديريت و خدمات چاپ و نشر

 

فهرست مطالب

 

مقدمه

فصل اول روش چاپ

پيش از چاپ

فتوليتوگرافي

پردزاش،‌ تفكيك و تهيه فيلم الكترونيكی

پردازش، تفكيك و تهيه فيلم فتومكانيكي

چاپ، روش چاپ افست

انواع ماشين افست

پس از چاپ

صحافي ماشيني

صحافي سنتي

فصل دوم تقسيم‌بندي محصولات چاپي به روش افست

فرم‌هاي تجاري

بروشور و پوستر

كتاب

دفاتر و دفترچه

سربرگ و پاكت

سررسيد و تقويم

جعبه و بسته‌بندي

فصل سوم عنوان صفحه مواد اوليه مصرفي و گردش مواد و محصولات چاپي

كاغذ

ويژگي‌هاي چند نوع كاغذ پر مصرف

اندازه و محاسبات كاغذ

محاسبه حجم و وزن كاغذ

مركب

خواص فيزيكي مركب

سياليت

چسبندگي

رابطه فيزيكي آب منبع افست با مركب چاپ

مواد مصرفي در صحافي

چسب

طبقه‌بندي چسب‌ها

چسب‌هاي گرما سخت

چسب‌هاي گرما نرم

چسب‌هاي گرما ذوب و واكس‌ها

مفتول

نخ

گردش مواد و محصولات چاپي

 

تعداد صفحات: ۱۱۹

 

 

فرمت: ورد

 

 


:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: فایل , سيستم , گردش , محصولات چاپي , روش افست , كارشناسي مديريت , خدمات چاپ و نشر ,
تاریخ : چهار شنبه 14 فروردين 1398
بازدید : 353
نویسنده : کیا فایل

 

طراحي و ساخت سيستم ضبط و پخش سيگنال با ميکروکنترلر AVRو کارت حافظه ی MMC

مقدمه:

در اين پروژه سعي بر اين است که علاوه بر آشنايي با ميکروکنترلر AVRو محيط نرم افزاري (labview) سخت افزار،

به گونه اي طراحي شود که با دريافت سيگنال آنالوگ ورودي (صوت) از ميکروفن ،

از طريق واحدADC ميکرو اين سيگنال به ديجيتال تبديل شود و با توجه به برنامه‎اي که در داخل ميکرو تعبيه شده است،

اين اطلاعات به داخل MMC ريخته شده وميکرو با دريافت فرمان از کامپيوتر به صورت ارتباط سريال دستور پخش را دريافت مي‎کند

و از طريق واحد تايمر/ کانترکه در مد PWM کار مي‎کند,

اطلاعات ذخيره شده در MMC را با آشکار سازي موج PWM توسط يک انتگرال گير،باز سازي و به آنالوگ تبديل مي‎کند

و اين سيگنال آنالوگ بوسيله يک سري مدارات مورد نياز براي پخش از طريق يک هدفن پخش مي‎گردد.

تعداد صفحات: ۶۷

فرمت: ورد

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: فایل , طراحي و ساخت , سيستم , ضبط و پخش , سيگنال با ميکروکنترلر AVR , کارت حافظه ی MMC ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 415
نویسنده : کیا فایل

آشنايي با سيستم تأسيسات سرمايشي و گرمايشي

 

این متن شامل 26 صفحه می باشد 

 

با توجه به اينكه اين پروژه در بارة كنترل تأسيسات مكانيكي و به صورت خاص كنترل تأسيسات HAC است پس لازم دانستيم كه نخست توضيحي دربارة اين سيستم ها بدهيم و سپس به نحوة‌ كنترل اين سيستم‌ها در فصول آينده بپردازيم.

هدف سيستم‌هاي سرمايشي و گرمايشي برآورده‌ كردن نيازهاي گرمايشي و سرمايشي كاربران يك ساختمان است

سيستم‌ها عبارتند از:

1- سيستم حرارت مركزي (شامل: بويلر (Boiler) ، منبع انبساط و . . . . )

2- سيستم سختي گيري از آب

3- سيستم كدي اپرتور

4- سيستم توليد آب سرد (شامل چيلر، پمپها و برج خنك كننده و . . . . )‌

5- سيستم توليد هواي گرم و سرد براي مصرف كننده (هوا سازها)

6- اين سيستم‌ها به تفصيل در همين فصل مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

در انتهاي اين فصل نيز نحوة ارتباط اين سيستم ها با يكديگر توضيح داده مي‌شود.

سيستم سختي‌گيري از آب

سيكل مورد استفاده در تأسيسات سرمايشي و گرمايشي يك سيكل بسته است بدين معنا كه سيالي كه در اين سيستم وجود دارد، مورد مصرف قرار نمي‌گيرد بلكه فقط نقش مبادله كنندة‌گرما و سرما را بر عهده دارد سيال مورد استفاده در اين سيستم آب است كه نقش تبادل كننده گرما و سرما را بر عهده دارد علت استفاده از سيكل بسته اين است تا با عملياتي كه بر روي آب انجام مي‌شود ميزان مواد رسوبي و اكسيژن آب را گرفته شود در نتيجه عمر دستگاه‌ها افزايش يابد.

براي رسوب گيري از دستگاهي به نام سختي‌گير آب استفاده مي‌كنند.

اغلب رسوبي كه از آب تشكيل مي‌شود مادة است كه با استفاده از دستگاه سختيگير از آب زدوده مي‌شود آبي كه سختي گيري شده است فقط براي سيستم‌ها جسته مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مناسب براي مصرف در ساختمان نيست زيرا اولاً املاح آن از آب حذف شده است و ثانياً ديگر براي مصارفي مانند شست‌و شو مناسب نيست زيرا صابون در آب سختي‌گيري شده كف نمي كند.

اين دستگاه براي سختي‌گيري از مواد رزيني استفاده مي‌كند بدين شكل كه آب را از فيلترهاي رزيني عبور مي‌دهند و آب در عبور از فيلترهاي رزين سختي خود را از دست مي‌دهد و همچنين نهايت از شش سيلسي با دانه‌بندي هاي مختلف عبور مي‌دهند در عبور از شش سليس نيز از آب جدا مي‌گردد و بدين ترتيب سختي آب گرفته مي‌شود.

بعد از مدتي دستگاه‌هاي سختي گير به علت رسوب ‌هايي كه در روي فيلتر رزيني آن تشكيل شده است كارايي خود را دست مي‌دهد و براي رسوب زدايي از آن محلول آب نمك كه با فشار به فيلتر رزيني مي‌پاشند استفاده مي‌كنند كه البته اين كار با استفاده سيستم تزريق مواد شيميايي صورت مي‌پذيرد.

دستگاه دي ايرتور

همان‌طور كه در بخش پيشين توضيح داده شد سيكل تأسيسات يك سيكل بسته است و سيالي در آن استفاده مي‌شود آب است و همچنين دستگاه‌هاي مورد استفاده در تأسيسات مكانيكي اغلب از آهن ساخته شده‌اند.

براي جلوگيري از رنگ‌زدگي و خوردگي دستگاه ها از آب بدون اكسيژن و گازكربنيك براي سيستم‌هاي تأسيسات استفاده مي‌كنند بدين معني كه توسط دستگاه‌هاي دي ايوتور DE-AERATOR اكسيژن و گازكربنيك محلول در آب را جدا مي‌كنند و آب بدون اكسيژن و گاز كربنيك را به طرف دستگاه‌هاي تأسيساتي مي‌فرستند.

خورندگي اكسيژن بر روي فلزات، اغلب به صورت موضعي با ايجاد حفره بر سطوح فلزي ديگ بخار حد فاصل فاز مايع و فاز بخار و خورندگي گاز كربنيك به صورت يكنواخت و تدريجي بر سطوح فلزي صورت مي‌پذيرد.

در زير بررسي يك نوع دي ايرتور از نوع حرارتي مي‌پردازيم:

در روش دي ايرشن حرارتي (Thermel Deaeration) بر اساس كاهش حلاليت اكسيژن و گازكربنيك با افزايش دماي آب استوار است و حذف گاز توسط يكي از مكانيزم‌هاي زير صورت مي‌پذيرد:

1- توليد حبابهاي گاز در آب و انتقال مكانيكي اين حبابها از فاز مايع به فاز بخار

2- ديفيوژه قسمتي از گاز محلول در آب به فاز بخار در سطوح مجاور اين دو فاز.

ايجاد حبابهاي گاز نسبت مستقيم‌ با ضخامت قلم مايع و نيروي كششي سطحي مايع دارد. فاز بخار و فاز مايع بايستي داراي سطح تماس كافي باشند.

اندازه‌گيري مقدار گاز محلول در آب نشان داده است كه در اثر حرارت مقدار زيادي اكسيژن محلول (85 تا 95 درصد) به سهولت از فاز مايع جدا شده و حذف اكسيژن محلول باقيمانده با استفاده از پديدة ديفيوژن صورت مي‌پذيرد.

بخار آب در سيستم‌هاي دي ايرتور حرارتي داراي نقش حمايتي بوده و سبب انجام عمليات زير مي‌گردد:

1- انتقال اكسيژن جدا شده از فاز مايع

2- اختلاط آب و بخار آب

3- افزايش حرارت به بالاتر از نقطه جوش

نتيجه نهايي دي ايرش حرارتي، آب عاري از گازهاي انيدريد كربنيك و اكسيژن بوده و ميزان بخار آبي كه اكسيژن را به خارج از راكتور منتقل مي‌نمايد 5/0 تا 2 درصد آب ورودي به دستگاه است .

 



 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: سیستم گرمایشی , سیستم سرمایشی ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 439
نویسنده : کیا فایل

كاربرد استخراج با سيال فوق بحراني در صنايع غذايي

 

این متن شامل 98 صفحه می باشد 

 

استخراج با حلال يكي از قديمي‌ترين روش‌هاي جداسازي بوده و بدون شك تاريخ استفاده از آن به قبل از ميلاد برمي‌گردد. علم استخراج با حلال در طي مدت زمان طولاني، توسعه يافته است و بيشترين پيشرفت در مورد حلالها و سيالهاي مورد استفاده در فرآيندهاي استخراج بوده است. روش‌هاي استخراجي نظير، سونيكيشن1، سوكسله2، استخراج با فاز جامد[1] و استخراج مايع-مايع[2] كه مدتها پيش ابداع شده‌اند امروزه نيز به همان صورت قبلي جهت تهيه نمونه بكار مي‌روند. بعلاوه، روش‌هاي استخراج با حلالهاي مايع نظير سوكسله داراي محدوديت‌هاي مختلفي همچون آلودگي محيط زيست بدليل وجود حلالهاي دورريز، بازگيري ناقص نمونه‌ها، وقت گير بودن فرآيند، مصرف زياد حلال و... هستند. بدين‌ترتيب، محققان به فكر ابداع روش جديد استخراجي افتادند كه علاوه بر‌اينكه معايب فوق را نداشته باشد بلكه داراي مزاياي چندي نيز باشند. يكي از‌اين روش‌ها، استخراج با سيال فوق بحراني3(SFE) است كه مزيت‌هاي بسياري دارد كه از مهمترين آنها مي‌توانيم به كاهش زمان استخراج و عدم آلودگي محيط زيست اشاره كرد.

 

 فصل اول

استخراج با سيال فوق بحراني

 1-1- تاريخچه

هوگارت1و‌هاني2 در سال 1879 خواص بي نظير سيال فوق بحراني اتانول و تتراكلريدكربن را توضيح دادند. آنها دريافتند كه حلاليت‌هاليدهاي فلزي در‌اين دو سيال خيلي بالاست. در سال 1906 بوخنر3 اعلام كرد كه حلاليت مواد آلي غيرفرار در دي اكسيد كربن فوق بحراني ده برابر مقداري است كه از مطالعات فشار بخار انتظار مي‌رفت. در سال 1958 زهوز4و همكارانش استخراج لانولين از پشمهاي روغني با CO2 فوق بحراني را گزارش كردند. نقطه شروع استفاده از سيالهاي فوق بحراني در فرآيندهاي صنعتي از كار زوسل5 در انيستيتوي ماكس پلانك در مطالعه زغال سنگ آغاز شد. امروزه‌اين سيالها كاربرد فراواني در اغلب صنايع پيدا كرده‌اند. با‌اين حال استفاده از SFE به عنوان يك تكنيك تجزيه‌اي تا دهه 1980 به تأخير افتاد. در سال 1976 استال6 و شيلز7 سيستم استخراجي ميكرو را به همراه كروماتوگرافي لايه نازك به كار بردند. از‌اين سال به بعد SFE در حد تجزيه‌اي رشد سريعي كرد به طوري كه امروزه‌اين سيستم به صورت پيوسته يا ناپيوسته با سيستم‌هاي كروماتوگرافي گازي، كروماتوگرافي مايع با كارايي بالا و كروماتوگرافي با سيال فوق بحراني كاربرد وسيعي در آناليز انواع نمونه‌ها پيدا كرده است بطوريكه در سالهاي 1990-1992 بيش از يكصد مقاله در‌اين زمينه ارائه شده است.

1-2- خصوصيات و مزاياي يك سيال فوق بحراني

هر ماده‌اي را كه در دما و فشاري بالاتر از دما و فشار بحراني اش قرار گيرد، سيال فوق بحراني گويند. شكل (1-1) نمودار فاز ساده‌اي است كه نقطه بحراني و ناحيه فوق بحراني را نشان مي‌دهد.

يك سيال فوق بحراني خصوصياتي مابين خصوصيات يك گاز و مايع را داراست. آنچه باعث شده تا سيال فوق بحراني براي استخراج مورد استفاده و توجه قرار گيرد خصوصيات فيزيكي آن است. همانطوريكه در جدول (1-1) مشاهده مي‌شود چگالي سيال فوق بحراني تقريباً هزار برابر چگالي حالت گازي مي‌باشد، بهمين دليل قدرت حل كنندگي سيال فوق بحراني بيشتر از گازها و مشابه مايعات است. از طرفي، سيال فوق بحراني داراي نفوذپذيري زيادتر و ويسكوزيته كمتر نسبت به حلالهاي مايع است، ‌اين دو عامل انتقال جرم را كنترل مي‌كنند و باعث مي‌شود تا SFE خيلي سريع عمل كند.

 

1-Sonication

2-Soxhlet

[1]- Solid-phase extraction

[2]- Liquid-Liquid

3-SuperCritical Fluid Extraction

1-Hogarth

2-Hanny

3-Buchner

4-Zhuze

5-Zosel

6-Stahl

7-Shilz

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: صنایع غذایی , استخراج با سیال فوق بحرانی , استخراج با حلال ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 410
نویسنده : کیا فایل

صنعت بيمه و گستردگي خدمات

 

این متن شامل 460 صفحه می باشد 

 قديمترين رشتة بيمه، رشتة بيمه باربري است در حالي كه بيمة آتش سوزي، به تدريج از سدة هفدهم تا نوزدهم شناخته شده است آتش سوزي بزرگ لندن در سال 1666 زماني به وقوع پيوست كه وسايل اطفاي حريق هنوز در مراحل ابتدايي بود و هيچگونه پوشش بيمة آتش سوزي درجامعه به چشم نمي خورد. نخستين ادارة آتش سوزي در انگلستان در سال 1680 تأسيس شد و متعاقب آن شركت هند اين هند[1] در سال 1696 و ادارة آتش سوزي سان[2] در سال 1710 پديد آمدند. سرانجام آتش سوزي بزرگ لندن باعث ايجاد شركت بيمة هامبرگرجنرال[3] شد كه اين شركت و شركت سان، دو شركت بيمه‌اي هستند كه هنوز وجود دارند و فعاليت مي كنند. در نتيجة وقوع انقلاب صنعتي در سدة هجدهم كه به پيدايش كارخانه‌ها، انبارها، كشتيها، ماشين آلات و غيره انجاميد، شركتهاي بيمة آتش سوزي متعددي از جمله لويدز لندن تأسيس شدند.

 

آتش سوزي بزرگ لندن

درساعت 2 بامداد يكشنبه اول سپتامبر 1666 ميلادي، در معبر باريكي كنار رودخانه تايمز، حريقي رخ داد و قير و كنف و زغال سنگ انباشته در محل، آتش را گسترش داد. سهل انگاري در مهار آتش و خاموش نكردن بهنگام آن، سبب شد كه آتش لحظه به لحظه و با سرعت دامنه پيدا كند و هر چه را در مسيرش قرار دارد بسوزاند و با خاكستر يكسان كند. هنگامي كه آتش به پل بزرگ لندن ( تنها راه عبور مردم) رسيد، بندهاي پل ازهم گسست و الوارهاي نيم سوخته و مشتعل بناها به داخل رودخانه و روي پمپهاي دستي كه تنها وسيله براي خاموش كردن آتش محسوب مي شد ريخته شد و آنها را بي استفاده ساخت. بدين قرار، مردم ناگزير شدند كه با سطلهاي پر از آب كه دست به دست مي دادند به خاموش كردن آتش مبادرت ورزند. رفته رفته كه آتش گسترش مي يافت، اضطراب مردم هم بالا مي گرفت زيرا شعله هاي آتش، به شكل امواج وسيعي، ساختمانها را گروه گروه در بر مي گرفت و باد شديد خاوري نيز باعث مي شد كه قطعات مشتعل به مسافتهاي زياد پرتاب و هر لحظه بر دامنة حريق افزوده شود؛ آتش همچنان پيش مي تاخت و مردم وحشت زده را پس مي راند. جمعيت، مبهوت و مأيوس و متوحش، هر چه از اثاث خانه كه به دستشان مي رسيد و حمل كردني بود، بر مي داشتند و به كوچه ها و خيابانها و در نهايت به صحراها مي گريختند. رود تايمز، از قايقها و كرجيها انباشته بود كه با سرعت هر چه بيشتر، رفت و آمد مي كردند و مردم و بارهايشان را به محلهاي امن مي رساندند. هر چند كه اين مكانها هم چندان امن امن نبودند و گهگاه باراني از قطعات مشتعل برسرشان مي باريد و آتش، قايقها و سرنشينان آنها را به كام خود مي كشيد و به اعماق آبها فرو مي برد.

زنهاي آبستن چندي ديده شدند كه با دلهره و تشويش بسيار از فرزند درون خود دفاع مي كردند. بچه هاي قد و نيم قد، گريان و نالان، پدر و مادر خود را با فرياد مي زدند و آنها را در ميان سيل جمعيت متراكم و پريشان و شتابان جست و جو مي كردند. بسياري از مردم كه تواني برايشان نمانده بود و طاقت اين همه فشار و دلهره را نمي آوردند، در گوشه اي افتاده بودند و لگد كوب ديگران مي شدند و جان مي سپردند؛ حيوانات سرگردان نيز از ميان جمعيت راه فرار مي جستند؛ و گاوان تنومند در حالي كه گوساله هايشان وحشت زده و ضجه كنان در پشت مي آمدند، خود را به صف آدميان مي كوبيدند.

سرانجام، پس از سه شبانه روز، بارانهاي سيل آساي فصلي به داد مردم رسيدند؛ 4360 جريب زمين سوخته و 400 كوچه وخيابان لندن فرو ريخته بود؛ 13200 ساختمان، 92 كليسا، 52 انبار بزرگ كالا و تعداد زيادي بيمارستان، كتابخانه، بناهاي دولتي و چندين دروازه و پل با خاك يكسان شده بودند؛ خسارت وارده به پول آن زمان، از 11 ميليون ليرة انگليسي تجاوز كرده بود كه به پول امروزي، متجاوز از يك ميليارد ليره مي شود.

لندن ورشكسته، ماتم زده و تقريباً خالي از سكنه شده بود و كسي گمان نمي برد روزي دوباره سراز خاك به در كند. سه ماه و نيم بعد از اين فاجعه بزرگ، مردمي كه به لندن باز مي گشتند، ديگر آثاري از مركز حصار دار شهر باقي نمانده بود. زمين هنوز از تلهاي خاك و سنگ و آهن آلات پيچ تاب خورده و سرب مذاب سرد شده پوشيده بود و هنوز در اغلب زيرزمينها، شعله و دود چشمها را مي آزرد. پس از اين بلاي عظيم، اولياي امور و صاحبان سرمايه به انديشه گران متوسل شدند تا چاره جويي كنند بلكه از نظاير اين فاجعه در آينده جلوگيري شود يا دست كم خسارت و تلفات به حداقل ممكن برسد. نتيجة بررسيهاي چندين ساله اين شد كه چون دانش زمان قادر به پيش بيني، پيشگيري و مبارزه با آتش سوزي دامنه دار نيست، چارة منحصر به فرد، « تقسيم خسارتها» بين شمار هرچه بيشتر سازمانهاي اقتصادي، صاحبان سرمايه و مردم ذي نفع است تا آتش سوزي دست كم تحمل پذير شود و خسارتهاي وارده يكباره يك سازمان اقتصادي يا يك فرد را از ميان نبرد و پس از حريق باز بتوانند به كسب و كار گذشته ادامه دهند- بدين گونه بود كه بيمة آتش سوزي پا به عرصة وجود نهاد.

حريق چيست؟

حريق عبارت است از احتراق شديد مواد سوختني يا آتشي ناخواسته و از كنترل خارج شده كه معمولاً با سرعت نور، دود و حرارت زياد توأم است. احتراق عبارت است از تركيب يك مادة سوختني با اكسيژن دو حالت دارد: احتراق آرام ( مانند اكسيده شدن مس) و احتراق شديد ( كه با حرارت دود، نور همراه است).

 

[1]- Hend in Hand

[2]- Sun Fire office

[3]- Hamburger General – Feuer Cassa

 

 


:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: بیمه , خدمات , بیمه و خدمات , بیمه و گستردگی خدمات ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 492
نویسنده : کیا فایل

صنعت كاغذ سازي

 

این متن شامل 27 صفحه می باشد 

 

افزايش جمعيت به ويژه در كشورهاي در حال توسعه كه به لحاظ منابع چوبي فقيرند و ازدياد تقاضا بار دامنه وسيعي از توليدات حاصل از فيبر ، فشار زيادي را بر منابع چوبي اعمال نموده . با توجه به مفهوم توسعه پايدار كه در آن هم حمايت از اكوسيستم و هم خواسته هاي در اين پروژه به ارائه فرآيندهاي توليد كاغذ از منابع فيبري كشاورزي پرداخته شده است . منابع فيبري كشاورزي از محصولات فيبري يا پس مانده هاي محصولات كشاورزي حاصل مي آيند . ذخيره عظيمي از مواد اوليه تجديد شونده كه در خمير سازي قابل استفاده اند ، وجود دارد . كه در سالهاي آتي بطور فزاينده اي مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

 

فصل اول

 مقدمه اي بر كاغذ

1 ـ 1 : مقدمه

كاغذ يك پاره اصلي تمدن بشر طي دو هزار سال گذشته بوده است و ارتباط بسيار نزديك ما با اين ماده سبب شده است تا آن را ماده اي با پيچيدگي خاص ندانيم . اما اين تصور از حقيقت به دور است . كاغذ از منابع گياهي تهيه مي شود ، لذا هم از نظر مورفولوژي و هم از نظر فيزيكي و شيميايي مادة‌ پيچيده اي است . خود فرآيند توليد كاغذ يعني اساس فرآيند صاف سازي و تشكيل شبكه ضعيفي از نمود الياف تا حد زيادي پيچيده است . اين نمود شبيه كاغذ با وجود مقاومت كم آن ، بايستي به طور پيوسته از بخش هاي پرس و خشك كن ماشين كاغذ عبور كرده و با سرعتي كه در حال حاضر حدود 60 است . به صورت نوار ، پيچانده شود ؛ عملي كه در جريان آن نمود كاغذ تحت كشش قرار مي گيرد براي جلوگيري از پارگي هاي متوالي كاغذ و يكنواختي آن ، برخي از پيشرفته ترين فناوري هاي مهندسي كنترل مورد نياز است . در اين فصل بحثي كوتاه در زمينة كاغذ و انواع آن ، تاريخچه و كاربرد آن ارائه خواهد شد .

1 ـ 2 . تاريخچه

لزوم ثبت و انتقال افكار و عقايد و ارتباط با همنوع از ابتداي تاريخ ، انسان را وا داشت تا راهي براي آن پيدا كند . انسانهاي اوليه با الهام گيري از محيط پيرامون خود و با ابزار و وسايل موجود اين امكان را هر چند بصورت ابتدايي فراهم آوردند كه اولين نشانه هاي آن را مي توان در غارهاي لاسكو [1] ولتامير [2] مشاهده نمود . بعدها لوحه هاي گلي ، فلز ، سنگ ، پوست درختان ، پست حيوانات، استخوان و …. به عنوان موردي جهت نوشتن يا نقاشي كردن مورد استفاده قرار گرفت لوحه هاي گلي بدست آمده از تمدن بين النهرين ( ميان رودان ) حاكي از رواج اين ماده براي نوشتن در اين تمدن مي باشد . اولين كتابها در خاورميانه و بي الواح گلي نوشته و در مجاورت آفتات خشك شد . مهترين الواح اين دوره الواحي است كه مربوط به حماسه « گليگمش » است . اين الواح براحتي مي شكستند و تمام زحمت سازند گانش بر باد مي رفت . مصريان باستان 2000 الي 2500 سال قبل از ميلاد ، نوشتن روي كاغذ پاپيروس را آغاز كردند . پاپيروس نام گونه اي از ني شبيه خيزان است كه در كرانه رود نيل مي رويد . ني را بصورت تسمه مي آوردند و با كمك نشاسته به يكديگر مي چسباندند . اين روش Explicit.liber ناميده مي شود . كمبود پاپيروس در آسياي صغير شد . در حاليكه مردم هندوستان ، آسياي جنوب شرقي ، خاور دور به خاطر مسايل مذهبي از پوست استفاده نمي كردند . 105 سال قبل از ميلاد مسيح اولين كاغذ را Is’ai lum در چين ساخت . مود اوليه اين كاغذ را ضايعات كنف ، بامبو و شاهدانه تشكيل داده بود . اين كاغذ چون زياد به هم ماليده و سفت نبود براحتي پاره مي شد . كلمه كاغذ از نام چيني ها چندين سال نحوه ساخت كاغذ را در پرده نگه داشتند اما كم كم اين روش از چين به هندوستان و اروپا رسيد و از سمرقند و آسياي مركزي گذشت .

در اروپا ، كاغذ جايگزين پوستها گرديد . در سال 1450 با ابداع صنعت چاپ در آلمان ، تقاضا براي كاغذ و به دنبال آن نياز به منابع جديد ليگنو سلولزي افزايش يافت ، در حدود 105 سال بعد در بيشتر كشورهاي اروپايي و نيز مكزيك كارخانه هاي كاغذسازي با وسايل دستي ايجاد گرديد .

 

[1] ( Lascaux ) : نام غارهاي در جنوب غربي فرانسه ، كه بر ديوارهاي آن نقاشي هاي مربوط به دوره پاريند سنگي پيدا شده است .

[2] (Altamira ) : نام يك غار آهنگي در شمال اسپانيا است كه نخستين بار در سال 1879 نقاشي هاي مربوط به دور آن پاريند سنگي بر سقف و ديوارهاي آن كشف شد .

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: کاغذ , صنعت کاغذسازی , کاغذسازی ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 433
نویسنده : کیا فایل

عكاسي پرتره و لنز در عكاسي

 

این متن شامل 98 صفحه می باشد 

 اصولاً پرتره به انواع عكس هايي گفته مي شود كه تصوير آن از تمام تنه، نيم تنه يا از صورت باشد. براي گرفتن پرتره با دوربين 35 ميلي متري مي توان عكس هايي با كيفيت عالي گرفت. مشروط بر آنكه تكنيك دقيق را رعايت كرد. بهترين نمونه از يك عكس پرتره بايد توانايي تحت الشعاع قرار دادن به بك گراند، مانند يك پرتره نقاشي را داشته باشد.

يكي از امتيازات استفاده از دوربين 35 ميلي متري در عكاسي به قرار زير است: معمولاً بيشتر مردم قادر به درك آثار سوژه بر روي لنز نمي باشند. اما به طور مثال؛ در لنز وايد انگل عملكرد به طريقي است كه در تصوير عليرغم نقش سوژه، بك گراند نيز رل مهمي را به عهده مي گيرد. زيرا رابطه اي عميق مابين سوژه و دوربين ايجاد مي شود. برعكس در لنز تله فتو، كليات سوژه از جزئيات پيرامون تفكيك مي گردد.

پرتره از آغاز اختراع عكاسي تاكنون تغييرات فراواني پيدا كرده است. اگر آلبوم پرتره‌هاي قديمي را مطالعه كنيم خواهيم ديد كه نادار، هيل، تالبوت (پرترتيست هاي مشهور اوايل اختراع عكاسي) اكثراً مدل هاي خود را ايستاده و تمام قد يا حداقل نيم تنه عكاسي مي‌كردند. آنها مثال و نمونه هاي از كار خود به يادگار گذاشتند كه بسيار عالي و زيبا هستند و براي هميشه ارزش خود را حفظ خواهند كرد. جاي تأسف است كه اين سبك كار كم كم متروك شده است (تحت تأثير فيلم هاي سينما و چهره هاي درشت آن) البته نمي توان انكار كرد كه بعضي از چهره ها داراي جاذبه خاص و غيرقابل انكاري است و ارزش تجزيه و تحليل جزئيات رژآن را دارد. چنين صورت هايي براي عكاسي نمايي درشت، بسيار مناسب است. اما نمي توان ادعا كرد كه همه صورت ها داراي چنين وضعي است.

“تجزيه و تحليل خطوط چهره انسان و اعطاي قدرت نمايش تصويري صادق به آن، بي‌شك بالاترين هدف عكاسي و در ضمن مشكلترين وظيفه آن است. پرتره، از خالق خود مهارت فني فراوان و احساس عنري عميق مي طلبد؛ زيرا اين دو توانايي هايي است كه بدون آنها ايجاد يك تصوير موزون حقيقي و طبيعي غيرممكن است”[1].

اگر چه نور روز نرمش، ملايمت، عمق و برجستگي خوشايندي به چهره مي بخشد. اما خوب است بدانيم كه معايب و اشكالات زيادي نيز دارد: مثلاً متغير و ناپايدار است، به ميل و اراده عكاسي قابل كنترل نيست. اگر از نور روز مستقيم خورشيد، بدون امكانات ملايم كننده سايه ها استفاده شود تصاويري خشن ايجاد خواهد شد كه فقط براي بعضي از چهره ها مناسب است.

اين نور خشن، تنها در تصوير كساني كه در حال كار و حركت، به سرعت از آنها گرفته شده قابل تحمل و اغماض است. پرتره هايي كه در سايه گرفته مي شود داراي سايه روشن هاي لطيف و خوشايندي است و نور سايه براي مبتديان پرتره راحت ترين و مناسب ترين نور به شمار مي رود. عكاسان متخصص پرتره يا پرترتيست ها معمولاً استفاده از نور مصنوعي را ترجيح مي دهند.

1-2 نخستين واكنش ها نسبت به عكاسي چهره[2] :

از آنجا كه روش ساخت داگروتيپ در جلسه نوزدهم اوت عملاً معرفي نگرديد، قرار بر اين شد طي جلساتي در پاريس و لندن اين روش نسبتاً پيچيده به نمايش گذاشته شود. در هفدهم سپتامبر داگر شخصاً اين كار را در برابر جمعي از خبرگان اين فن در پاريس انجام داد و در لندن نيز يك فرانسوي به نام آنتوان كلوده كه تحت امتياز داگر در انگلستان داگروتيپ مي ساخت، روش كار را در گالري آدلايند تشريح كرد. در چهاردهم سپتامبر روزنامه تايمر نوشت كه توليد آزمايشگاهي داگروتيپ توسط آقاي سنت كروآ در خانه شماره7 پيكادلي انجام مي گيرد.

شماره اكتبر مجله اتحاديه هنر اعلام كرد كه آقاي كوپر هر هفته سه جلسه درباره روش جديد در پلي تكنيكون سخنراني مي كند. نشريه مزبور يادآور شد كه كشف جديد به طور روزافزون توجه هنرمندان و شيميدانان قاره اروپا را به خود جلب كرده است.

فرانسه و انگلستان ارتباط نزديكي با يكديگر داشتند و به همين جهت هر رويداد عكاسي در يكي از اين دو كشور،‌ در كشور ديگر بازتاب مي يافت. گاه مقاله هاي واحدي در جرايد فرانسوي و انگليسي چاپ مي شد و عكس هاي مشابهي در هر دو كشور منتشر مي گشت. نمايشگاه ها در مقياس بين المللي بود و تا اوايل دهه 1850 و با پيدايش انجمن هاي عكاسي عضويت در بيش از يك انجمن متداول شده بود.

 

[1] - هادي شفائيه؛ فن و هنر عكاسي؛ 1؛ تهران: علمي و فرهنگي، 1372،183.

[2] - اسماعيل عباسي؛ فرهنگ عكاسي، تهران: سروش، 1383،43.

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: عکاسی پرتره , لنز عکاسی ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 427
نویسنده : کیا فایل

نقش سيستمهاي اطلاعاتي و تكنولوژي در مديريت زنجيره‌ تامين

 

این متن شامل 16 صفحه می باشد 

 رويكرد جديدي كه در سالهاي اخير بر مديريت عمليات حاكم شده، رويكرد مديريت زنجيره تامين (SCM) است. زنجيره تامين شبكه اي از تسهيلات و مراكز توزيع است كه وظايف تهيه و تدارك مواد خام، تبديل آن به محصولات نهايي و واسطه‌اي و توزيع اين محصولات نهايي به مشتريان را انجام مي‌دهد. امروزه شركتها نيازمندند تا يكپارچگي منظمي را در تمام فرايندهاي توليدي- از ماده خام تا مصرف كننده نهايي – ايجاد كنند. مديريت زنجيره تامين به عنوان يك رويكرد يكپارچه براي مديريت مناسب جريان مواد و كالا، اطلاعات و جريان پولي، توانايي پاسخگويي به اين را داراست. و جايگاه اطلاعات و تكنولوژي براي موثر و كاراشدن فرآيندها در مديريت زنجيره تامين امري بديهي مي باشد. در اين مقاله سعي شده است نقش سيستمهاي اطلاعاتي در مديرت زنجيره تامين تشريح گردد.

واژه‌هاي كليدي

مديريت زنجيره‌ تامين – سيستمهاي اطلاعاتي – سيستمهاي اطلاعاتي بين سازماني – تجهيزات اطلاعات و تكنولوژي

مقدمه

سرعت جهاني شدن اقتصاد و همبستگي فعاليتهاي اقتصادي در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم، مرزهاي جغرافيايي را به سرعت بي رنگ نموده و ظهور شركتهاي بين المللي شاهدي بر اين مدعاست.ظهور اين شركتها به همراه خود روشهاي بسيار پيچيده‌اي را در جستجو و خلق بازارها، روشهاي نوين مديريت در توليد و توزيع و كليه عمليات بازرگاني، ايجاد نموده است. عرصه رقابت چنان پيچيده شده كه شركتهاي بزرگ از ملتهاي متقاوت با يكديگر ادغام شده و براي دست يابي به مزيت‌هاي ويژه در سطح بين‌المللي در كليه بخشهاي توليدي و خدمات، روشهاي نوين را به كار گرفته اند.

در اين مسير بكارگيري تكنولوژيهاي برتر در زمينه‌هاي اطلاعات و ارتباطات نيز در افزايش سرعت اين تحولات سهم بسيار عمده‌اي را داشته است شبكه جهاني اينترنت باعث شده كه در دوردست ترين نقاط بتوان به اطلاعات گسترده‌اي در زمينه‌هاي مختلف دسترسي يافته و فرضيه دهكده جهاني، پايه‌هاي خود را محكم كند. در چنين شرايطي به عنوان يك نتيجه گيري از تغييرات مذكور، سازمانها دريافتند بايد در مديريت شكبه همه كارخانجات و شركتهايي كه ورودي سازمان آنها را – بطور مستقيم و غير مستقيم – تامين مي كردند و همچنين شبكه شركتهاي مرتبط با تحويل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتري، درگير شوند.

با چنين نگرشي رويكردهاي «زنجيره تامين» و مديريت زنجيره‌ تامين پا به عرصه وجود نهادند.

برطبق اين نظريه زنجيره‌ تامين در يك تعريف ساده، شامل تمام فعاليتهاي مورد نياز براي ارائه يك محصول به مشتري نهايي بوده و مديريت زنجيره‌ تامين در واقع، مديريت اين فعاليت‌ها در زنجيره تامين است.

مفاهيم مديريت زنجيره و تحليل آن: 4[

يك زنجيره تامين شامل همه تسهيلات (امكانات)، وظايف و كارها و فعاليتهايي مي‌شود كه در توليد و تحول يك كالا يا خدمت از تامين كنندگان (و تامين كنندگان آنها) تا مشتريان (مشتريان آنها) درگير هستند و شامل برنامه‌ريزي و مديريت عرضه وتقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه زمانبندي محصول يا خدمت، انبار كردن، كنترل موجودي و توزيع، تحويل و خدمت به مشتري مي‌شود مديريت زنجيره‌ تامين همه اين فعاليتها را طوري هماهنگ مي‌كند كه مشتريان بتوانند محصولاتي با كيفيت بالا و خدمات قابل اطمينان در حداقل هزينه به دست آوردند، مديريت زنجيره تامين مي‌تواند براي شركت مزيتي رقابتي ايجاد كند.

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: مدیریت زنجیره تامین , سیستم های اطلاعاتی , تجهیزات اطلاعات و تکنولوژی ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 386
نویسنده : کیا فایل

چرا بايد صنعتي شدن را مورد مطالعه قرار دهيم؟

 

این متن شامل 103 صفحه می باشد 

 صنعتي شدن محور توسعه است. شايد بتوان گفت كه از انقلاب صنعتي انگليس به بعد، صنعتي شدن عميقترين تغيير منحصر به فرد در بافت اقتصادي و اجتماعي جوامع بوده است. رژيمهاي اروپاي شرقي و اتحاد شوروي با عزمي راسخ در معرض اين فرايند قرار گرفتند. ژاپن با سرعتي اعجاب انگيز و با پيامدهايي مهم براي اقتصاد جهاني، صنعتي شده است. بسياري از كشورهاي در حال توسعه با سرعتي بسيار در حال صنعتي شدن اند.

اينها رخدادهاي جدا افتاده نيستند. صنعتي شدن يك جامعه، پيامدهايي براي بسياري از جوامع ديگر دارد. ما فقط بايد به منشأ پوشاك، لوازم مصرفي بادوام، اجزاء قطعات اتومبيل نگاه كنيم، تا ماهيت پيچيده و پراكند ة توليد صنعتي را تشخيص دهيم. اين رشد صنعت در سراسر جهان ممكن است تصورات متضاد بسياري را ايجاد كند:

نگاهي گذار به چگونگي توزيع صنايع جهان، بي درنگ شكاف بين جهان توسعه يافته و جهان سوم را آشكار مي سازد. كشورهاي سرمايه داري توسعه يافته جمعيت جهان، بوجود آورنده 64 درصد از صنايع كارخانه اي جهانند و بيش از نيمي از نرژي جهان را مصرف مي كنند. جهان سوم، با نزديك به جمعيت جهان، فقط 14 درصد از كالاهاي صنعتي جهان را توليد و تنها انرژي جهان را مصرف مي كند.

(بانك جهاني[1]، 1990؛ يونيوز[2]، 1990)

برخي از نويسندگان، اين امر را به منزلة رابطه اي متقابلا سود بخش تلقي مي كردند. كه به موجب آن، كشورهاي مختلف در توليد آن كالاهايي كه در آن نستبا بهتر بودند، بكوشند.

v مصرف گرايي غرب

v نقش نيروي كار ارزان قيمت جهان سوم در توليد صادرات براي بازراهاي جهان اول

v شهرگرايي و رشد زاغه نشيني در بسياري از شهرهاي جهان سوم

v اشتغال همراه با شرايط بدكار

v بيكاري وبيكاري پنهان

v دسترسي نابرابر به تكنولوژي و دانش فن آوري

v آلودگي محيط زيست

اما هيچكس. با هر نظري در مورد صنعتي شدن و اثرات جانبي آن، نخواهد گفت كه صنعت با مطالعات توسعه غير مرتبط است. اين تحقيق به بررسي اهميت صنعتي شدن براي كشورهاي درحال توسعه امروز مي پردازد.

 

فصل اول

صنعتي شدن و توسعه

 

آيا توليد براي توسعه اهميت دارد؟

درست همانطور كه انقلاب انگليس و انقلابهاي بعدي ‘ براي اولين بار امكان پايان دادن به فقر و كمبودهاي مادي و رنج و درد آنها انسان را فراهم كرد”

(كي چينگ[3] ، 1982)، صنعتي شدن نيز اغلب مهترين وسيله توسعه جهان سوم تلقي شده است. اين نظر مورد بحثهاي بسيار داغي قرار گرفته است.

آيا صنعتي شدن لازم است؟

باورهاي بسيار قوي درموافقت و مخالفت با اي نظر كه صنعتي شدن پيش نياز توسعه اقتصادي است، وجود دارد. از يك طرف، صنعتي شدن در افزايش ظرفيتهاي توليدي و بهره وري نقش محوري دارد. اين فرايندها به طور كلي با رشد مقياس، تخصصي گرايي و مكانيزه شدن مرتبط مي شوند. بعضي از كشورهاي جهان سوم، مثل برزيل و ساير كشورهاي تازه صنعتي شده شرق و جنوب شرقي آسيا، باطي چنين مسيرهاي صنعتي شده اند. با اين وصف ، بعضي از افراد استدلال مي كنند كه اين الگوي براي اكثر كشورهاي جهان سوم قابل به كارگيري نيست و از آن نوع توسعه اقصادي كه تكنولوژي مقياس كوچك را در كشاورزي و صنعت، براي ايجاد اشتغال بيشتر مورد استفاده قرار مي دهد حمايت مي كنند.

معيارهاي براي ارزيابي صنعتي شدن:

ما براي بررسي اين كه آيا صنعتي شدن خوب است يا بد، به معيارهاي نياز داريم كه بتوانيم فرآيند و آثار صنعتي شدن را ارزيابي مي كنيم.

چنين معيارهايي را چگونه انتخاب مي كنيم، براي مثال، انتخاب رشد اقتصادي به مثابه يك معيار، تصوير متفاوتي را ارائه مي دهد.و تا انتخاب، مثلا، تأثيرات زيست محيطي. اما هيچ يك از اين معيارها نه تصوير كاملي به ما ارائه مي دهند و نه يك ارزيابي تماما مثبت و...

- World Bank[1]

- UNIDO[2]

- Kitching[3]

 





:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: صنعتی شدن , مطالعه صنعتی شدن ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 490
نویسنده : کیا فایل

الکترودها

 

این متن شامل هشت فصل می باشد 

 

اسكوربيك اسيد يا ويتامين C با فرمول ملكولي بطور طبيعي در ميوه ها و سبزيجات وجود دارد.

با اينكه نام آن اسكوربيك اسيد است، ولي مولكول آن واجد گروه كربوكسيل آزاد نمي‌باشد. اين تركيب لاكتوني است كه از اسيد آزاد، با از دست دادن آب بين گروه كربوكسيل روي يك اتم كربن و گروه كربوكسيل روي اتم كربن ديگر تشكيل شده است. لاكتونها خيلي شبيه به اسيدها عمل مي كنند و براي بسياري مقاصد مي توان آنها را اسيد به حساب آورد [1]. ويتامين c همانند اسيدها، مزه ترشي دارد. اسكوربيك اسيد فعال نوري بوده و راست گردان است. اسكوربيك اسيد يك ماده كاهنده خوبي است و به آساني اكسيد مي شود. اين ماده راحت تراز تمام ويتامينها توسط اكسايش از بين مي رود و در ميوه ها و مواد غذايي با سطح بريده شده ممكن است با قرارگرفتن در معرض هوا اكسيد گردد[1].

اكسايش اسكوربيك اسيد، توسط اكسيد كننده هايي كه در داخل بافتهاي مواد غذايي وجود دارند و در اثر بريدن، قطعه قطعه كردن يا خرد كردن آزاد مي گردند، كاتاليـز مي شود. ويتامين c عمدتاً در مواد غذايي يافت مي شود، ميوه ها معمولاً منابع خوبي مي باشند. مقدار اسكوربيك اسيد موجود در سبزيها، در دوران رشد در طول بهار و اوائل تابستان به حداكثر مي رسد. انبار كردن ميوه ها و سبزيجات ميزان اسكوربيك اسيد آنها را كاهش مي دهد [1]. نقش اسكوربيك اسيد در بدن بطور معين معلوم نشده ولي نشان داده شده كه براي تشكيل كولاژن يا پروتئين پيوندي بين سلولها ضروري مي باشد. سلولهاي بدن كه در تشكيل استخوان، مينا و عاج دندان شركت دارند، در غياب اسكوربيك اسيد فعاليت عادي خود را از دست مي دهند [1]. كمبود اسكوربيك اسيد در رژيم غذايي منجر به شرائطي معروف به اسكوربوت مي گردد كه با خونريزي زير پوست و ساير بافتها همراه است. مقدار اسكوربيك اسيد مورد نياز براي حفظ سلامتي، موضوع بسيار بحث انگيزي بوده است. معلوم شده است كه دريافتي 10mg در روز براي محافظت افراد بالغ در برابر علائم اسكوربوت كافي مي باشد لازم به ذكر است كه اين مقدار در دوران فعاليت و رشد به حدود 3 تا 4 برابر افزايش مي يابد [1]. توجه زيادي از محققين بدليل وجود اين تركيب در اكثر مواد دارويي، مواد غذايي و ضرورت حضور آن در رژيم غذايي انسان، به ابداع روشهاي جديد، آسان و دقيق براي اندازه گيري اسكوربيك اسيد معطوف شده است [3,4].

اين تمايل براي ابداع روشهاي مناسب، منجر به ايجاد روش هاي مختلف با دامنه كاربرد متفاوت براي اندازه گيري اسكوربيك اسيد شده است. تاكنون روشهاي مختلفي نظير فلورومتري [5]، كروماتوگرافي مايع با كارائي بالا [6] (HPLC)، پلاروگرافي [7]،آمپرومتري [8]، روشهاي آنزيمي [9] و روشهاي الكتروشيميايي [10] براي اندازه گيري اسكوربيك اسيد گزارش شده است.

برخي روشهاي ولتا متري با استفاده از الكترودهاي متداول [11] الكترودهاي صفحه اي ميكرو [12] و الكترود نواري ميكرو [13] براي اندازه گيري اسكوربيك اسيد گزارش شده اند. عيب اين روشها عدم تكرار پذيري پاسخ هاي الكتروشيميايي مي باشد، كه علت اين امر، آلودگي سطح الكترود توسط محصولات اكسايش آن مي باشد. از طرف ديگر اسكوربيك اسيد معمولاً در محيطهاي پيچيده وجود دارد كه با توجه به اين مسائل، اكسايش كاتاليزي و انتخابي آن، مي تواند بهبود قابل توجهي در اندازه گيري ولتامتري آن ايجاد نمايد. علت اين بهبود را مي توان به جلوگيري از آلودگي سطح الكترود و حذف دخالت تركيبات مزاحم موجود در نمونه نسبت داد [14 – 16].

در اين پاياننامه سعي شده است تا از الكترود خمير كربن اصلاح شده با فروسن و فروسن كربوكسيليك اسيد، براي اندازه گيري ولتامتري اسكوربيك اسيد موجود در محيطهاي پيچيدة آب ميوه ها و فرآورده هاي داروئي استفاده شود.

با عنايت به الكتروكاتاليزاكسايش اسكوربيك اسيد توسط اصلاحگرهاي فروسني موجود در پيكرة خمير كربن، از شدت جريان الكتروكاتاليزي براي اين كار استفاده شده است كه اندازه گيري اسكوربيك اسيد در فراوره هاي داروئي و آب ميوه ها بدون هيچ گونه كارهاي مقدماتي يا رقيق سازي صورت گرفته است.

 

 



 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: الکترودها ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 352
نویسنده : کیا فایل

طراحي و اجراي فرايندهاي تحول سازماني در بخش دولتي

 

این متن شامل بیش از 345 صفحه می باشد 

 جامعه بشري با گذر از قرن بيستم و ورود به هزاره سوم ميلادي، بخش مهمي‌از تاريخ دگرگوني‌هاي خود را پشت سر گذاشت كه اين دگرگوني‌ها پيش درآمد تغييرات بسيار شگرف و گسترده‌اي در حوزه‌هاي مختلف حيات بشري در قرن جديد خواهد بود.

از جمله ويژگيهاي نيمه دوم قرن بيستم پديده بين‌المللي شدن امور و همچنين توسعه همكاريهاي بين‌المللي بين دولت ها و ملت‌ها بوده است كه در نتيجه تعداد سازمان‌هاي غيردولتي در سطوح ملي، محلي و بين‌المللي به شدت روبه افزايش گذاشت و در عرصه‌هاي مختلف اداره امور جوامع، نقش‌هاي درخور توجهي را برعهده گرفتند كه در اين راستا تكوين و تعامل نظريه‌هاي علمي‌و تجارب عملي بشر در حوزه‌هاي دمكراسي و بوروكراسي نيز شرايط مذكور را تسهيل و پشتيباني نمود.

در اين جهت پژوهش حاضر تلاش دارد تا از طريق اثبات تعيين كننده سازمانها تشكلهاي غيردولتي بر تحول سازمان‌هاي دولتي الگويي جامع براي طراحي و اجراي فرايندهاي تحول سازماني در بخش دولتي با تأكيد بر ايجاد و تقويت سازمانها و تشكلهاي غيردولتي ارائه نمايد .

در اين فصل كليات پژوهش در قالب 9 عنوان به شرح صفحات بعد مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

 

فصل اول

 كليات

 1- 1- تعريف مسأله

بررسي ادبيات موضوع تحول اداري و الگوهاي ارائه شده توسط صاحبنظران در اين خصوص و همچنين تجارب عملي انجام شده در ايران نشانگر آن است كه اكثر الگوهاي ارائه شده داراي رويكردي درون سازماني بوده و معطوف به مداخله و تغيير در مؤلفه‌هايي نظير ساختار تشكيلاتي، نيروي انساني و روشها و سيستم‌هاي سازماني مي‌باشد. به عبارت ديگر در ارائه مدلها و الگوهاي تحول اداري در نظام بوروكراسي دولت، فرض نظريه پردازان براين قرارگرفته است كه با ايجاد تغييرات شكلي و ماهوي در اجزاء تشكيل دهنده يك سازمان مي‌توان به تحول اساسي و دلخواه دست پيدا كرد، در حاليكه در جوامع دمكراتيك و مردم سالار امروزي كه مخاطبان و خدمت‌گيرندگان هر يك از بخش‌هاي بوروكراسي دولت در قالب تشكل‌ها و نهادهاي غيردولتي سازمان يافته مي‌باشند و مي‌توانند تأثيرات شگرفي را برساختار و رفتار بوروكراسي دولت بر جاي گذارند ، نمي‌توان از اين عامل مهم و تأثيرگذار غافل مانده و از قدرت و انرژي تحول زايي آن استفاده نكرد و يا آن را به عنوان يك تهديد محسوب نمود، بلكه مي‌توان با رويكردي برون سازماني و از طريق ايجاد و تقويت نهادهاي غيردولتي در كنار بخش دولتي و افزايش قدرت چانه‌زني و ايجاد سازو كارهاي منطقي و قانوني براي مطالبات جمعي، عملاً فرآيند تحول اداري را در دستگاهها دولتي كوتاه و واقع بنياد نمود و هزينه‌هاي آن را كاهش داد.

تئوريها و الگوهايي كه تا كنون در اين حوزه مطرح شده است توجه لازم را به تأثير سازمانهاي غيردولتي بر ايجاد تحول در سازمانهاي دولتي نداشته است. به عنوان نمونه كيت اسنيولي و يودي‌‌ساي[1] (k.snavely & u.desay, 2001) در نظريه خود تحت عنوان تعاملات بين سازمانهاي غيردولتي با دولتهاي محلي صرفاً بر هماهنگي و اشتراك مساعي بين اين دو تأكيد داشته‌اند، يا رونالدبورك[2] (R.Burke, 1998) در بحث كوچك سازي و تجديد ساختار سازمانها صرفاً بر عوامل مؤثر دروني اكتفا نموده است. همچنين بوكارت و پوليت[3] (Bouckaret & pollit, 2000) در مدل پيشنهادي خود براي تحول مديريت دولتي صرفاً بر تأثير احزاب و متغييرهاي كلان اقتصادي و اجتماعي تأكيد نموده‌اند.

در تجارب عملي براي ايجاد انقلاب اداري در شرايط ايران و نظريه پردازي‌هاي صورت گرفته براي آن نيز، از اين مهم غفلت شده است . به‌عنوان مثال در بخش كشاورزي علي‌رغم وجود يك

[1].Snavely & desay

[2].Ronald Burke

[3].Bouckaret & pollit

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: تحول سازمانی , تحول سازمانی بخش دولتی ,
تاریخ : شنبه 4 اسفند 1397
بازدید : 734
نویسنده : کیا فایل

بهروه وری

 

این متن شامل 266 صفحه می باشد 

 

در روند پرشتاب توسعة اقتصادي، توجه به بهبود در مؤسسات توليدي و اقتصادي رو به فزوني است و هر تشكلي كه خواهان ادامة ‌حيات و حضور در عرصه‌هاي رقابتي باشد ناگزير از برنامه‌ريزي براي بهبود مستمر بهره‌وري است. به تبع اين امر، درك صحيح نيازها، استقرار و ايجاد سيستم‌ها و استفاده بهينه مداوم از آنها، سه گام اصلي در تحقق اوليه بهبود بهره‌برداري بهينه و استفاده صحيح از امكانات و توانايي‌هاي موجود است.

رسالت خطير مديريت به عنوان در اختيار دارندة‌ اصلي منابع، به اجرا درآوردن مراحل علمي بهبود است. در قدم اوليه آموزش مفاهيم علمي و كارشناسي متناسب با نيازها به طور يكپارچه به عنوان اصل اول و مهم اين برنامه‌ريزي تلقي مي‌شود و در حقيقت مي‌توان آن را به عنوان حلقة مفقوده‌اي در نظر گرفت كه نقشي كليدي ايفا مي‌كند و از عمده‌ترين ابزارهاي مورد نياز براي هدايت امر بهبود بهره‌وري در مجاري صحيح است.

علي الاصول وظيفه سخت سازگار كردن شرايط مجموعه كاري با امكانات و محدوديت‌هاي دروني و بيروني به عهده مديريت است و او بايد خواهان دستيابي به بهترين شكل بهره‌برداري از منابع و كنترل مصرف باشد. بنابراين فراگيري صحيح مفاهيم بهره‌وري و تكميل سطح آن مي‌تواند به توسعة بينش و دانش مديران حال و آينده ياري رساند و با تجديد قواي ذهني، خوني تازه در رگهاي مجموعه جاري سازد. طبق بررسي‌هاي به عمل آمده 75 درصد راه‌حل‌ها در به كارگيري هر يك از عوامل: سرمايه، كار، مواد اوليه و فن‌آوري به مديريت برمي‌گردد؛ چرا كه اگر به طور مديريت براي استقرار استاندارد توجيه شده و بينش داشته باشد. 85 درصد كار انجام گرفته است. [1]

آگاهي و بينش مديراين در سطوح مختلف به كمك آموزش فراگير و منسجم مفاهيم بهره‌وري بطور جامع ارتقاء مي‌يابد و به تبع آن، شفافيت ذهنيت ها حاصل مي شود. فنون جديد و طرح‌هاي نو، بهبود بهره‌وري، كيفيت و … نمي‌توانند بدون اطلاعات نوين تداومي مستمر داشته باشند.

2-1 بيان ضرورت تحقيق:

هر شركت براي حركت در جهت بهبود بهره‌وري و كيفيت، ناگزير بايد به اقداماتي اساسي دست زند. يكي از اين اقدامام پنج اس مي‌باشد، يعني فعالتيهايي كه هدف از آنها مرتب كردن، پاكيزه ساختن و سامان دادن محل كار و ايجاد و حفظ شرايط استاندارد و انضباط لازم براي انجام بهينة كارهاست.

نام پنج‌اس از اولين حروف واژه‌هاي ژاپني سازمانهاي (سئي ري Sein) نظم و ترتيب (سئي تون Seiton)، پاكيزه سازي (سئي سو Seiso)، استاندارد سازي (سئي كتسو Seiketsu) و انضباط (شيتسوكه Shitsuke) گرفته شده است. به كارگيري اين پنج‌اس در تمامي سطوح شركت مي‌تواند نتايجي بسيار چشمگير به همراه داشته باشد كه از آن جمله مي‌توان به پيشگيري از حوادث، كاهش ميزان وقفة كاري، تقويت كنترل عملي فرآيندها و ايجاد جوي سالمتر در محيط كار اشاره نمود.

نكته قابل ذكر اين است كه مي توان روشهايي چون سيستم پيشنهادات (SS) ،‌ داوير كنترل كيفيت (QCC ،‌ مديريت كيفيت جامع (TQM) را از جمله روشهاي ارتقا دهنده بهره‌وري به شمار آورد.[2] تجربه نشان داده است كه به منظور اجراي موفق روشهاي مذكور بهتراست ابتدا روش پنج‌اس اجرا شود.

لازم به توضيح است كه به منظور اجراي صحيح روش پنج‌اس مشاركت تمام كاركنان لازم است و مي‌توان گفت فعاليت پنج‌اس بين مديران و كاركنان مشترك است.

 

 

نمودار (1-1) رابطة بين رويكردهاي مديريت نوين و سيستم 5S (منبع، همان).

 

3-1 موضوع تحقيق

در ادبيات اقتصادي مطالب فراواني در خصوص ارتباط رشد بهره وري با رشد 2 اقتصادي عنوان شده است. در بسياري از اين موارد تأكيد مي‌گردد كه رشد اقتصادي به زودي كند خواهد شد مگر اينكه بار شد بهره‌وري همراه باشد و همچنين توجه داده شده است كه تداوم رشد بهره‌وري نيز بدون اتخاذ سياستهايي مناسب امكان‌پذير نخواهد بود. از اين رو سياستگذاران و برنامه‌ريزان اقتصادي در تدوين برنامه هاي رشد اقتصادي به امر ارتقاي بهره‌وري توجه خاصي مبذول مي‌دارند.

در برنامه‌هاي اول و دوم توسعة اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران همواره از بخش صنعت به عنوان محور توسعه نام برده شده و رشد آن به عنوان هدف اصلي برنامه مورد توجه قرار گرفته است. مطابق آمار و اطلاعات موجود در كشور، متوسط رشد سالانه شاخص بهر‌ه‌وري نيروي كار در بخش صنعت و طي دوره 76-1365، برابر با 1/1 درصد بوده است.[3]اين رشد در مقايسه با بسياري از كشورهاي كه كم و بيش دارا

[1] نشريه تخصصي مديريت بهره‌وري.

[2]Suggextion System (SS) Quality control circles (QCC) Total Quality Management (TQM)Total prevent & Maintainance (TPM) just in Time (JIT).

[3] گزارشات موجود در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، دفتر اقتصاد كلان.

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , صنایع , ,
:: برچسب‌ها: بهره وری , رشد اقتصادی , اقتصاد , تحقیق بهره وری ,

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

فروشگاه فایل کیا؛ منبع جامع انواع فایل... چنانچه فایل مد نظرشما در بین فایل های بارگذاری شده در سایت موجود نبود،می توانید از طریق دایرکت پیج اینستاگرام@kiyafile.ir سفارش دهید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان منبع جامع انواع فایل و آدرس kiyafile.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.











RSS

Powered By
loxblog.Com
مدیر سبز، آموزش بازاریابی

TOOLS BLOG

TOOLS BLOG