یادگیری و پیشرفت
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
دیجیتال مارکتینگ
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
رشد کسب‌وکار
:::::::::::::::: ::::::::::::::::
صنعت آموزش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 474
نویسنده : کیا فایل

بررسي وضعيت پرندگان باغ وحش تهران

 

این متن شامل 78 صفحه می باشد 

 

پرندگان و حيوانات از دير باز مورد توجه خاص و احترام ايرانيان بوده اند ، به نحوي كه در روزگار هخامنشيان، برخي از آنان حتي جنبه تقدس يافته و هنرمندان تصوير آنها راروي ديوار كاخها و معابد نقش مي‌كردند . علاوه بر آن، تصاوير اين حيوانات و پرندگان به اصطلاح مقدس راگاه از سنگ ، نقره ، طلا ومفرغ مي‌ساختند ، يا تصوير آنها را بر آثار هندي خود نقش مي‌كردند . عقاب و شاهين به خاطر بلند پروازي و تيز هوشي و تيز جنگي ، غالباّ به صورت تك تك و زماني باهم ، در يك اثر هنري جلوه گري مي‌كنند . با پيشرفت علوم و پي ريزي دانش اكولوژي و توسعه آن كه نقش و اهميت و جايگاه ويژه كليه مجموعه حياتي طبيعت و تاثيرات آنها را بر يكديگر آشكارتر گرداند ، نقش پرندگان در زندگي انسان اهميت بيشتري يافت . مطالعه در زمينه كنترل بيماريها و آفات كشاورزي توسط پرندگان ، اهميت آنها رادو چندان كرده ، زيرا به طوري كه آشكار شده ، پرندگان در زمره مهمترين عوامل كنترل كننده آفات نباتي قرار دارند . پرندگان علاوه بر دانه خواري و نتيجتاّ كنترل علفهاي هرز ، ناقلين بيماريها و بسياري از حشرات مضر را نيز كنترل مي‌كنند . ذكر اين مطلب ضروري است كه بسياري از پرندگان دانه خور ، خساراتي هم به مزارع وارد مي‌كنند، ولي بر خلاف تصور عموم ، حتي اگر شواهد متعددي در مورد نقش زيانبار پرندگان براي محصولات زراعي بيش از آنچه موجود است در دست باشد، باز هم نمي‌توان از ارزشهاي بي شمار آنها چشم پوشيد . اصولأّ در مقايسه با ارزشهاي متعدد پرندگان در زمينه سالم سازي محيط زيست خسارات آنها جداّ قابل اغماض است . از طرف ديگر ، اهميت اقتصادي پرندگان وحشي و اهلي براي انسان به عنوان منبع تامين پروتئين ، آنچنان روشن است كه بي نياز از توضيح است . تنها با توجه به نقش پرندگان در طبيعت است كه مي‌توان به ارزش وجودي و اهميت واقعي آنها پي برد .

انسان شهر نشين امروز ، براي جبران دست كم برخي از زيانكاريها و لطمات هولناكي كه به طبيعت وارد آورده است ، مي‌بايست دست به تمهيدات براي حفظ تنوع زيستي زده و سعي در نگهداري بازمانده هاي طبيعت داشته باشد. ايجاد باغ وحش ها ، از جمله اين تمهيدات است . متاسفانه ، شناخت و آگاهي مردم ايران از باغ وحش ها بسيار اندك است .

در باغ وحش تهران ، حدود 30 گونه پرنده وجود دارد كه در شرايطي كه چندان هم مناسب نيست به حيات خود ادامه مي‌دهند . اميد است كه با ارائه مطالبي در زمينه وضعيت پرندگان باغ وحش تهران ، باتوجه به اهداف حفاظتي ، تحقيقاتي ، آموزشي و تفريحي باغ وحش ها ، شرايط مساعدي براي نگهداري پرندگان فراهم گردد.

  

فصل اول

 

كليات

 1-1- هدف

پرندگان كه گروه عظيمي‌از جانوران مهره دار را تشكيل مي‌دهند ، داراي نقش و اهميت ويژه اي در طبيعت هستند . در حقيقت پرندگان باز گوكننده و نمايانگر وضعيت اكولوژي محيط زيستشان هستند . بنابراين يك پرنده شناس بايد يك محيط شناس خوب نيز باشد و اينجاست كه پيوستگي مسائل زيست محيطي روشن مي‌گردد . وجود گونه هايي از پرندگان در باغ وحش تهران و شرايط زيستي آنها در اسارت ، نگارنده را بر آن داشت تا پژوهش خود را بر اين اساس قرار دهد. با اين اميد كه كارشناسان علاقه مندان و دست اندركاران محيط زيست به باغ وحش ها، به عنوان مكاني مهم و حساس براي حفظ و بقاي گونه هاي مختلف جانوري توجه داشته باشند.

 

 1-2- پيشينه تحقيق

در تابستان 1378 ، خانم مهندس علي عسگري ، وضعيت باغ وحشهاي ايران را از زمان پيدايش تا كنون مورد بررسي قرار دادند ، غير از اين ، هيچگونه پيشينه تحقيقي در رابطه با اين موضوع موجود نمي‌باشد .

 1-3- روش كار و تحقيق

بازديد چند مرحله اي از باغ وحش تهران و مراجعه به كتابخانه ها ، روش جمع آوري اطلاعات براي انجام اين پروژه بوده است . كتابخانه ها و سازمانها و مراكز مراجعه شده ، شامل موارد زير مي‌باشد :

- اداره كل منابع طبيعي استان تهران

- كتابخانه موزه آثار طبيعي و حيات وحش دارآباد

- كتابخانه سازمان حفاظت محيط زيست

- كتابخانه دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران

- باغ وحش تهران

 

 

فصل دوم

 معرفي باغ وحشها و اهداف آنها

 2-1- باغ وحش و سابقه تاريخي آن

نخستين باغ وحشي كه تاريخ به آن اشاره مي‌كند ، باغ شعور است كه 1100 سال قبل از ميلاد به وسيله نخستين پادشاه سلسه چو در چين ايجاد شد . در قرن هاي بعد نيز باغ وحش هايي به عناوين و اشكال گوناگون از جمله پاركهاي پادشاهان و رجال ، كارناوال و سيرك به وجود آمده است ، ظهور باغ باغ وحش به شكل عمومي‌و عام المنفعه آن از زماني آغاز شد كه محققين مبتكر ، جانوران عجيب و غريبي را از كشورها و مناطق ناشناخته به همراه مي‌آورند و مردم براي ارضاي حس كنجكاوي به تماشاي آنها مي‌شتافتند . البته اين سيستم به يك موزه زنده شبيه تر بود تا به باغ وحش به معناي امروزي آن ، در اين باغ وحشها حيوانات را در قفس هايي كه فقط به اندازه جثه آنها گنجايش داشت نگهداري مي‌نمودند . امروزه اينگونه قفس ها تقريباّ از ميان رفته است و تمايل عمومي‌بر آن است براي كليه جانوران محيطي فراهم شود ، كه به زادگاه و زيستگاه طبيعي آنها شباهت داشته باشد ولي اين منظور هنوز در اكثر باغ وحش ها بيشتر به وسيله تزئينات مصنوعي و اشكال معماري و بعضاّ با گياهان گوناگون تامين مي‌شود و در نتيجه گرچه بعضي از تماشاگران اين محيط را طبيعي و مناسب تشخيص مي‌دهند ولي براي حيوانات درون آن همچنان به منزله قفس است . براي نگهداري از حيوانات صرفاّ تغذيه مناسب و بهداشت كافي نيست بلكه بايد پا به پاي آن براي ارضاي عادات بيولوژيكي حيوانات مثلاّ از لحاظ گروه بندي ، خوابيدن ، تميز كردن و پاسداري قلمرو نيز وقت كافي مبذول گردد .

 




:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: پرندگان باغ وحش , باغ پرندگان , باغ وحش ,
تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 479
نویسنده : کیا فایل

پایان نامه کارگاه مهارتهای عمومی مدیریت

 

این متن شامل 62 صفحه می باشد 

 

جلسه یکی از مؤلفه های اصلی و مهم در کسب و کار است. اما برگزاری جلسه مستلزم صرف زمان و هزینه است. که صد البته هر دو بسیار ارزشمند هستند. بنابراین بهتر است فقط زمانی تشکیل جلسه بدهیم که ضرورت داشته باشد و باید همیشه جلسات مختصر و مفید باشند.

جلسه چیست؟

یک جلسه کاری عبارت است از گروههای عده ای از افراد که با هدف مشکلات یا اخذ تصمیمات کاری انجام می شود. اکثر جلسات کاری جنبه رسمی دارند و بایستی زمان و مکان آنها از قبل مشخص شده باشد. تعداد افراد شرکت کننده معمولاً بیشتر از دو نفر است ولی میتواند بین دو نفر هم باشد. جلسه دارای هدف مشخصی است که در دستور جلسه ذکر می شود و قبل از تشکیل جلسه بین شرکت کنندگان توزیع می شود.

بررسی هزینه ها :

بهترین جلسات آنهایی هستند که فقط با حضور افراد مرتبط با موضوع، تشکیل می شوند و ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه ها دانش ایشان برای دست یابی به یک هدف مشخص مورد استفاده بهینه قرار میگیرد:

آگاهی از اهداف

معمولاً هدف از برگزاری نشست های کاری در یکی از مقوله های زیر است

  • انتقال اطلاعات یا ارائه توصیه ها و رهنمودهای کاری؛
  • صدور دستورات ؛
  • رسیدگی به گلایه ها و شکایات یا انجام قضاوت؛
  • اتخاذ یا اجرای تصمیمات کاری؛
  • دستیابی به ایده های نو؛
  • ارائه یک طرح پیشنهادی جهت بررسی و به تصویب رساندن آن.
  • تنظیم وقت

پس از اتخاذ تصمیم در مورد هدف اصلی تشکیل جلسه، تاریخ و زمان برگزاری جلسه متناسب با وقت کلیه افرادی که حضورشان ضروری است تنظیم می گردد/

  • تأکید بر اهداف

اهداف را بایستی بصورت کلی و جزئی خلاصه کرد تا کلیه شرکت کنندگان آنها را بخاطر داشته باشند تا چنانچه از مسیر اصلی بحث دور شدند آنها را متوجه دستور جلسه کرد.

نکته : اگر بدون تشکیل جلسه میتوان موضوعی را حل و فصل کرد، حتماً همین کار را انجام دهید.

جلسات رسمی

قوانین مربوط به برگزاری نشستهای رسمی ممکن است بسیار پیچیده و از کشوری به کشور دیگر، یا سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد. از جلسات رسمی عبارتند از : جلسات هیئت مدیره، جلسات عمومی، کنفرانسها ، جلسات خارجی، مجامع عمومی سالیانه، جلسات کمیته های دائمی.

نکته : استفاده از ارتباطات مجاری مثل کنفرانسهای تلفنی، ویدیویی، اینترنت، پست الکترونیک و پیام های اینترنتی در برگزاری جلسات بسیار مفید است.

عوامل مؤثر بر برگزاری جلسه

1)انتخاب نوع جلسه : رسمی یا غیر رسمی باشد.

2)تعداد شرکت کنندگان : معمولاً جلسات شش تا نه نفره با کارایی بیشتری همراه است.

3)با گذاشتن یک ساعت مچی روی میز : تنظیم وقت جلسه

4)دستور جلسه : از قبل آماده و کاملاً مطابق آن جلسه را پیش برود.

  • مقدمات تشکیل جلسه

بایستی فرصتی را به فراهم کردن مقدمات تشکیل جلسه اختصاص دهیم، با اینکار به هیچ وجه اتلاف وقت نیست. نتیجه فعالیتها و هماهنگی های قبل از نشست باید به گونه ای باشد که افراد کلیدی حتماً در زمان و مکان مناسب در جلسه حضور یابند و در نهایت تصمیمات منطقی و درستی را اتخاذ کنند.

  • انتخاب شرکت کنندگان

- کسانی را بایستی انتخاب کرد که حضور آنها ضروری و بتوانند با استفاده از مهارت یا پیشنهادات خود نقش مفیدی ایفا کنند.

- نقش شرکت کنندگان ارزیابی شود و نام آنها در دستور جلسه کنار مورد مربوطه یادداشت شود.

  • اطلاع دادن به شرکت کنندگان

تاریخ، زمان، مکان و هدف از تشکیل جلسه را دقیقاً به اطلاع شرکت کنندگان برسانید و گاهی اوقات راحت ترین کار این است که از شرکت کنندگان بخواهید در همین جلسه زمان تشکیل جلسه بعدی را مشخص و قطعی کنید.

  • تهیه و دستور جلسه

گرد آوری مفاد دستور جلسه فهرستی از موارد و موضوعاتی است که قرار است در طول جلسه مطرح شوند و مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

دستور جلسه بایستی کوتاه، ساده، و واضح و روشن باشد. (نمونه دستور جلسه ص 22)

تنظیم – دستور جلسه باید حاوی عناوین مورد بحث و جزئیات مربوط به تاریخ، زمان، مکان و هدف باشد.

توزیع – پس از تهیه پیش نویس باید آنرا به تأیید شرکت کنندگان رسانده و در صورت تغییر در آن دیگران بایستی مطلع شوند.

  • تعیین محل جلسه

مکان بایستی از نظر شرکت کنندگان راحت و مناسب باشد (حداقل سر و صدا و نور و دما و تهویه مطلوب باشد) و نیز با اهداف جلسات سازگاری داشته باشد مثلاً اگر هدف آشنایی دو گروه با هم می باشد بهتر است در فضایی آرام در خارج از شهر باشد.

- انواع محل های برگزاری جلسه: دفتر شما – دفتر یکی از دبیرستان – اتاق جلسات شرکت – اتاق جلسه خارج از شرکت مرکز کنفرانس – محل های خارج از شهر

  • محل نشستن شرکت کنندگان

از قبل در مورد محل نشستن افراد تصمیم بگیرید. در جلسات تک به تک سه روش حمایتی (نسبت به طرف مقابل با یک زاویه قائمه بنشینید) مشارکتی (در کنار او بنشینید) رودر رو( در طرف دیگر میز روبروی او بنشینید)

در جلسات گروهی سه روش مخالفت رودر رو (افراد دارای نقطه نظرات مخالف در دو طرف یک میز مستطیلی می نشینند) رعایت سلسله مراتب (رئیس جلسه سر یک میز مستطیل و بقیه به ترتیب ارشدیت در کناره های میز مستطیل شکل می نشینند ) بحث آزاد ( از میر گرد استفاده می شود)

  • فراهم کردن تمهیدات لازم

_ آماده سازی محل تشکیل جلسه مثل مرتب کردن میز و صندلی ها و چک کردن وسایل سمعی بصری یا توزیع دستور جلسه ، تهیه نوشت افزار، تنظیم اوقات استراحت.

  • حضور در جلسه

تلاش در جهت دست یابی به اهداف یک جلسه مسئولیت تک تک شرکت کنندگان در آن است. لذا لازم است حتماً از قبل خود را آماده کنید و فعالانه مشارکت داشته باشید. به وضعیت ظاهری و شیوه سخن گفتن و نیز گوش دادن به صحبتهای دیگران توجه خاصی کنید.

  • تنظیم صورت جلسه

توسط منشی جلسه تهیه می شود و شامل خلاصه مذاکرات و تصمیم گیریی هایی است که به صورت مکتوب جزو سوابق نگهداری شوند. در متن صورتجلسه باید زمان و مکان، اسامی شرکت کنندگان، مفاد

 


 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: مهارت های مدیریت , مهارت های عمومی مدیریت , مدیریت , پایان نامه ,
تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 427
نویسنده : کیا فایل

پایان نامه بررسی تاثیرات آلودگی محیط زیست بر رفتار

 

این متن شامل 75 صفحه می باشد 

 

درفصل اول مقدمه ای جهت آشنایی با اهداف این تحقیق آورده شده، وسپس مفهوم آلودگی بیان گردیده است.

درفصل دوم، آلودگی هوا وبرخی آلاینده های موجود درهوای آلوده، ازنظرتاثیرشان برسلامت رفتارو روان مورد بررسی قرارمی گیرد.

ابتدا فلزات سنگین، که یکی ازمهم ترین آلاینده های زیست محیطی محسوب می شوند، معرفی شده و سپس به بررسی تاثیرات سرب به عنوان یکی ازفراوانترین وسمی ترین فلزات سنگین برروی رفتار کودکان وهمچنین رفتارهای ضد اجتماعی پسران جوان بررسی شده است. نتیجه این بررسی ها نشان می دهد که درکودکانی که درمعرض تماس با سرب قرارمی گیرند، کاهش ضریب هوشی، ناتوانیهای گفتاری، کاهش حافظه کوتاه مدت، کاهش سرعت عکس العمل ها، بیش فعالی، تحریک پذیری زیاد و سایررفتارهای منفی را می توان مشاهده کرد. همچنین براساس این تحقیقات، رفتارهای ضد اجتماعی در پسرانی که نسبت به پسران دیگر بیشتر درتماس با این آلاینده بودند، افزایش بیشتری را نشان می دهد.

ازآنجا که مواد موجود درسیگارمی توانند باعث آلودگی هوا شده وازاین جهت سلامت جسم و روان را تهدید می کنند، بحثی درمورداثرات سیگارکشیدن مادران دردوران بارداری برروی سلامت رفتارهای کودکان آنها بیان شده است، که نشان می دهد کودکانی که مادران آنها دردوران بارداری مصرف زیاد سیگارداشته اند،کودکانشان دچاراختلالات رفتاری بیشتروتمایلشان برای ارتکاب اعمال مجرمانه وضد اجتماعی ، بیش ازسایرکودکان می باشد. البته این نتایج را نمی توان به تمام این کودکان تعمیم داد.

پلی کلرید بی فنیل (PCB ) یکی دیگر ازآلاینده های زیست محیطی محسوب می شود که نقش آن در رفتارکودکان وهمچنین تاثیرات آن همراه با سرب بررفتار رت ها مورد توجه قرارگرفته است. نتایج نشان می دهد، کودکان آلوده شده با (PCB) دچارمشکلات حرکتی، گفتاری،اختلالات شخصیتی، ونیز کاهش حافظه خواهند بود.علاوه براین بررسی این ماده به همراه سرب برروی رتها و نوزادان نارس نشان می دهد، تاثیرات این دوماده بربدن بسیارمشابه هم بوده واحتمال می رود، مواد موجود دراین دو ترکیب از طریق فرایندهای مشابهی تاثیرات خود را اعمال می کنند.

یکی از آلاینده های دوران جنگ تحمیلی، گازخردل بود که با گذشت زمان نسبتا طولانی ازآن دوران همچنان تاثیرات مخرب آن بر جانبازان شیمیایی باقی مانده است، که در این فصل مختصری درمورد این تاثیرات ازجنبه روانی ورفتاری صحبت شده است. با انجام آزمایشاتی که برروی جانبازان جنگ تحمیلی صورت گرفته است، مشخص شده است که آن دسته ازجانبازان که با گازهای سمی که به طور عمده گازخردل می باشد مسموم شده اند، نسبت به دیگرجانبازان دچاراختلالات روانی و رفتاری مانند اختلالات اضطرابی،افسردگی و کاهش کیفیت بیشتری درزندگی روزمره خود می باشند.

بعد ازبحث آلاینده ها به بحث درباره سموم پرداخته شده است ومتیل مرکوری(MeHg) به عنوان یکی ازاین سموم معرفی و تاثیرات عصبی- رفتاری آن برنوزادان و حیوانات گفته خواهد شد. مطالعات بر روی اثراین ماده برانسان وحیوان نشان می دهد، متیل مرکوری به عنوان یکی ازخطرناکترین آلاینده های موجود در محیط زیست می تواند سبب بروزمشکلات حسی – رفتاری وعقب ماندگیهای ذهنی در کودکان شود. ازاثرات دیگر آن می توان کاهش وزن زمان تولد را نام برد.

درپایان این فصل، تاثیرات آلودگی هوا برحشرات انگل گیاهی مورد بررسی قرارگرفته است.حشرات انگل گیاهی برای گیاهان آفت به عنوان یک کنترل کننده بیولوژیکی حائزاهمیت می باشند، اما آلاینده های موجود درهوا به خصوص اوزون باعث کاهش رفتارهای انگلی دراین حشرات شده، و در نهایت باعث کاهش مبارزه طبیعی با گیاهان آفت خواهد شد.

درفصل سوم به بررسی آلودگی صوتی، به عنوان یکی ازشایعترین آلودگیهای زیست محیطی خواهیم پرداخت. بعدازتعریف آلودگی صوتی ، آلودگی صوتی محل کار وتاثیر آن برکارکنان این مکانها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. افرادی که درمکان های پرسروصدا مانند برخی ازکارخانجات مشغول به کارمی باشند، با خطر کاهش شنوایی غیر قابل جبران روبرو خواهند بود. علاوه براین بسیاری ازاین افراد دربرخوردهای روزمره خود با دیگران دچارمشکل می باشند. درواقع آلودگی صوتی با تاثیر بر روان وکاهش سلامت روانی، سلامت رفتاری این افراد را نیزدچاراشکال می کند.

یکی ازمکان های حساس به سروصدا بخش مراقبت های ویژه نوزادان می باشد،بنابراین دراین فصل سعی شده است تاثیرات آلودگی صوتی دراین بخش، برروی نوزادان مورد ازریابی قرارگیرد. باتوجه توجه به این نکته که شنوایی انسان در بدو تولد کامل است، نوزادان قادرخواهند بود صداهای اطراف خود را شنیده ونسبت به آن واکنش نشان دهند. بنابراین هرگونه آلودگی صوتی دراین بخش،می توانند باعث ایجاد تنش درنوزادان شود.

اثرات مخرب آلودگی صوتی تنها شامل انسان ها نمی شود، بلکه حیوانات و دیگرموجودات نیزازاین تاثیرات درامان نیستند. بنابراین تاثیرصداهای زیرآب بررفتار پستانداران دریایی وبه عنوان نمونه بر رفتاردلفین ها مورد بررسی قرارگرفته است. موجودات زیرآب ها می توانند امواج صوتی که به عمق آب می روند را دریافت کنند. بسیاری ازاین صداها برای این موجودات آزاردهنده بوده و باعث بروز واکنشهای متفاوتی درآن ها خواهد شد. یکی ازپستانداران آبزی دلفین ها می باشند که با آزمایشاتی که در رابطه با رفتار خودکشی آنها صورت گرفته است، مشخص شده که عامل اصلی این رفتار، آلودگی صوتی موجود درآبها می باشد.

درفصل چهارم، آلودگی آب ها وآلاینده هایی که موجب آلودگی آب می شوند، مورد بررسی قرارگرفته است.

با صنعتی شدن شهرها و گسترش کارخانجات این تهدید بیشترشده است. حلال های شیمیایی که توسط انسان ساخته می شوند، درصورت ورود به آبها باعث آلودگی آن ها خواهند شد، بنابراین دراین فصل به بررسی تاثیر این مواد بررفتارپرداخته شده است.

سپس تاثیرات استات سرب برسیاه ماهی قنات وتاثیرات مس برموجودات آبزی، به عنوان دومورد از آلاینده های آب بیان شده است. تاثیر استات سرب برسیاه ماهی قتات نشان داد که غلظت مشخصی ازاین ماده باعث رفتارهای غیرنرمال مانند چرخشهای سریع وبی تابی دراین موجود خواهد شد.

درمورد آلودگی آب با مس و بررسی دو رفتارشناگری ونورگرایی درگونه پلانکتونی به نام Nauplii Barnacl این نتیجه به دست آمد که غلظت مس بیش ازحد مجازبراین دو رفتاراثرات منفی و مخربی خواهد گذاشت.

درفصل پنجم آلودگی نوری مورد بررسی قرار گرفته است. این آلودگی نسبت به دیگر آلودگیها تقریبا ناشناخته مانده و به آن توجه کافی نشده است. در این فصل اثر این آلودگی برانسان، حیوانات وگیاهان بیان شده است.درمورد انسان این تاثیرات به صورت به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن و درنتیجه تغییرات مختلفی که درچرخه های خواب و بیداری و تنظیم حرارت بدن و... اتفاق می افتد خواهد بود

حیوانات براثراین آلودگی قوه جهت یابی خود را ازدست خواهند داد و در پیدا کردن مسیردچارمشکل خواهند شد وگاهی براثربرخورد با موانع احتمال کشته شدنشان وجود دارد.

 

 

 



 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: آلودگی محیط زیست , آلودگی و تاثیر آن بر رفتار ,
تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 424
نویسنده : کیا فایل

دانلود مقاله مورفولوژی وریخت شناسی گیاه ذرت(پاورپوینت )

دانلود مقاله مورفولوژی وریخت شناسی گیاه ذرت(پاورپوینت )

 

عنوان فایل : دانلود مقاله مورفولوژی وریخت شناسی گیاه ذرت

نوع فایل : پاورپوینت

حجم فایل : 7 مگ

تعداد صفحات : 58 ص

شرح مختصر :

ذرت((corn با نام علمی Zea mays یکی از غلات گرمسیری و از خانواده گندمیان (گرامینه) متعلق به گیاهان تک لپه می‌باشد. گیاه ذرت ، تنها غله‌ای است که در کشور مکزیک و گواتمالا تکامل یافته است. ذرت پرمحصول‌ترین غله دنیا به حساب می‌آید و از لحاظ مقدار تولید ، پس از گندم و برنج قرار می‌گیرد. امروزه ذرت در تغذیه بسیاری از مردمان دنیا نقش اساسی دارد.

فهرست مطالب :

مقدمه

منشا و تاريخچه ذرت

مشخصات گياهشناسي ذرت

ساختار ريشه

انواع گل

گل نر و ماده

گرده افشانی

عمليات كشاورزي

ضدعفوني كردن بذر

تاريخ بذر كاري

عمق كاشت

رشد ذرت

شرایط لازم برای رشد گیاه

دما ، آب ، خاک و زمان كاشت گیاه

کود

ماشين الات مورد استفاده در كاشت ذرت

ردیف کار و بذر کار

برداشت محصول

جمع آوري كاه و كلش

طبقه بندي ذرت

انواع ذرت

ذرت بوداده

ذرت سخت يا چخماقي

ذرت دندان اسبي

ذرت نرم يا آردي

ذرت شيرين

ذرت مومي

موارد استفاده ازذرت

اهميت اقتصادی ذرت

خواص داروئي

خواص درماني كاكل ذرت

کشورهای تولید کننده

متوسط ترکیبات شیمیائی دانه خشک ذرت

تركيبات شيميايي

سهم ذرت در غذا

آفات و بیماریهای ذرت

حشرات

علفهاي هرز ذرت

 عکس از فایل :

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: ذرت قرمز , گیاه ذرت خوشه ای , ماشین آلات در کاشت ذرت , اهمیت اقتصادی ذرت , مورفولوژی گیاه ذرت ,
تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 773
نویسنده : کیا فایل

اصول و طراحی کارخانجات

 

این فایل شامل آموزش  جامع درس اصول وطراحی کارخانجات  می باشد که شامل 133 صفحه می باشد و بصورت جز به جز روش های طراحی کارخانه را همراه با مثال ذکر کرده است(محتوا بسیار عالیست).

 



 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: اصول طراحی کارخانجات ,
تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 713
نویسنده : کیا فایل

دانلود جزوه ی سم شناسی محیط (pdf)

دانلود جزوه ی سم شناسی محیط (pdf)

 

عنوان فایل : دانلود جزوه ی سم شناسی محیط

نوع فایل :pdf

حجم فایل : 14.7 مگ

تعدادصفحات : 275 ص

توضیحات :

این فایل برای دانشجویان رشته های کشاورزی ،منابع طبیعی ،بهداشت و پیراپزشکی مناسب است .

فهرست :

فصل اول : سم شناسی (Toxicology) و شاخه های آن

راه های تماس با مواد سمی

ورود آلوده کننده ها به محیط

تفاوت زهر – دارو وغذا

مسمومیت حاد ومزمن

تقسیم بندی مسمومیت ها و میزان سمیت سموم

برچسب آفت کش ها مطابق با استاندارد EPA

راه های ورود مواد شیمیایی وسموم به بدن انسان

مسمومیت های گوارشی، تماسی ، تنفسی و تزریقی

طبقه بندی مخاطرات شیمیایی محیط

عوامل فیبروتیک دستگاه تنفس

آلرژن و خفه کننده ها و محرک ها

سموم متابولیک

موتاژن ، تراتوژن و سرطانزاها

سرنوشت مواد شیمیایی محیطی بعد از ورود به بدن انسان

انتشار سموم در بدن

سینرژیسم وپیش برنده

فصل دوم : آفت کش ها و تقسیم بندی آن ها

فرمولاسیون آفت کش ها

تاریخچه استفاده از سموم حشره کش

نحوه اثرسموم ارگانوکلره و اورگانوفسفره

اندوسولفان ، کلردان ، لیندین ، ددت

دیازینون ، مالاتیون ، پاراتیون و فنیتریتیون

نحوه اثرسموم فسفره آلی در بدن

کارباماتها ، کارباریل ، پروپوکسور

نحوه اثرسموم کارباماته در بدن

نحوه اثرسموم پیروتروئید

دلتامترین ، سایفلوترین ، بیوآلترین ، تترامترین

پرمترین ، سی هالوترین ، برومتالین

باقیمانده سموم در فرآورده های حیوانات

موش کش های آنتی گواکولانت

حشره کشها و جونده کش های تدخینی (فومیگانت) ومعدنی

فستوکسین ، آلومینیوم فسفاید ، منیزیم فسفاید

سینرژیست ها ، روغن امولسیون شونده (ولک)

میزان مصرف آفت کش ها در کشورهای مختلف

فصل سوم : آفت کش ها وسلامتی انسان

آفت کش ها و سیستم تولید مثل در انسان

اثرات آفت کش ها در ایجاد ناهنجاری مادرزادی

آفت کش وبیماری عصبی ، تنفسی وپوستی وسرطان

فاجعه ناشی از مصرف سموم دفع آفات در ایران وجهان

بروز مقاومت در آفات در اثر کاربرد سموم

اثرات سم در کارگران ،غذا و میوه

نحوه استفاده آفت کش شیمیایی

معیار تعیین مقدار سم در غذا

دوره کارنس وانباشت زیستی

اندازه گیری وزیست سنجی آفت کش ها

سرنوشت آفت کش ها در محیط زیست

جذب ،پخش و تجمع آفت کش ها در گیاهان

خطرات وزیان های آفت کش برای انسان و طبیعت

آزمایش سمیت وارزیابی خطرات

فصل چهارم : عناصر وترکیبات شیمیایی آلوده کننده محیط

فسفر ، فرم آلدهید ، حلال ها ، بنزن ، فنل ، متانول

ترکیبات نیتروژن وسولفید هیدروژن

آلودگی های احتمالی زیست محیطی ومحیط خانه

اثرات سم دیوکسین در انسان، آبزیان وحیوانات آزمایشگاهی

مسمویت ناشی از لباس و رنگ آن در انسان

رنگ های مصنوعی موی سر وسرطان

فصل پنجم : فلزات سمی و آثار آن ها بر روی موجودات محیط زنده

منابع کلی انتشار

سرب ،نیکل ، کادمیوم ، روی ، سلنیوم

نقره ، آرسنیک ، کرم ، جیوه

فصل ششم : تاریخچه سلاح های شیمیایی

گاز خردل و گازهای جنگی اعصاب

سلاح های هسته ای – عناصر رادیو اکتیو

نیمه عمر ایزوتوپ های اورانیوم

رادون

فصل هفتم : سموم طبیعی

سموم غذایی و سموم طبیعی قارچی

آفلاتوکسین ها

قارچ ها وجلبک های سمی

گیاهان سمی

شوکران ، بید انجیل یا کرچک ، هندوانه ابو جهل ، تاج الملوک

گل انگشتانه ، نرگس ، سرخدار ،بادام تلخ ، تاجریزی ،فرفیون

نیکوتین ، چریش ، خشخاش ، شاهدانه ، زعفران پاییزی

دیفن باخیا ، تاتوره ،خر زهره وعلف های هرز جنگلی

آرسین ها

فصل هشتم : سموم طبیعی جانوری

مارهای زهری

ویژگی های ریختی مارهای سمی ایران

علائم ونشانه های مارگزیدگی

گزش مارمولک سمی ژیلا

گزش حشرات وسایر بند پایان

زنبور زدگی

گزش سن های آبزی ،عنکبوت و رتیل ها

گزش کژدم ، کنه – فلج بالا رونده

تقسیم بندی ترکیبات سمی بند پایان

فصل نهم : اثرات آلودگی محیط در تغییر آب وهوا و کیفیت شیمیایی بارش ها

بارش اسیدی واثرات آن در محیط زیست

منابع مهم ایجاد بارش های اسیدی

اثر بارش های اسیدی بر طبیعت

روش های کنترل باران های اسیدی

گازهای گلخانه ای

فصل دهم : استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در مطالعات سم شناسی

راهنمای اخلاقی پژوهش برحیوانات

موش سفید و رت سفید آزمایشگاهی

دافنی یا خاکشی (خاکشیر )

راسته یک روزه ها

راسته سنجاقک ها و آسیابک ها

راسته بال موداران

منابع مورد استفاده

عکس از فایل : 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: گیاهان سمی , باران اسیدی , سم شناسی محیطی , انواع سم , سم کشنده , سم شناسی صنعتی ,
تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 527
نویسنده : کیا فایل

دانلود مقاله الگوی كاشت مناسب در اراضی شور(word)

دانلود مقاله الگوی كاشت مناسب در اراضی شور(word)

 

عنوان فایل :دانلود مقاله الگوی كاشت مناسب در اراضی شور

Word :عنوان فایل 

تعداد صفحات : 33 ص

شرح مختصر :

بخش بزرگي از خاكها و حجم چشمگيری از كل منابع آبي موجود كشوربه درجات مختلف مبتلا به شوری هستند. بديهی است كه راه حل قطعی و دراز مدت برای خاكهای شور چيزی جزء بهسازی آنها از طريق آبشويی نيست.ليكن از آنجايي كه دستيابي به اين هدف در بسياري از موارد مستلزم احداث شبكه هاي زه كشي است. به دليل هزينه بري فراوان ممكن است در عمل تحقق نيابد. در مورد آبهاي شور نيزمخلوط كردن آنها با آبهاي با كيفيت بهتر(باشوري كم)به عنوان يك راه حل همواره مطرح بوده است.ولي معمولا در جاهايي كه شوري آب مسئله ساز است . يا منابع آبي كم شور اندك است و يا امكان اختلاط وجود ندارد.بنابر اين در چنين شرايطي كه طبيعت تصميم گيرنده است .چاره اي جزء كنار آمدن با آن وجود ندارد و براي دسترسي به عملكرد مطلوب پس از شناخت ويژگي هاي آب و خاك اطلاع ازرفتار گياهان مختلف و واكنش آنها به شوري امري بنيادي است.

فهرست :

مقدمه

تعریف خاک های شور

منابع و علل شور شدن خاك

تاثير شوري بر فعاليت هاي فيزيولوژيكي گياهان

اثرات كلي شوري بر رشد و عملكرد

تاثير شوري برغلات

مصرف روي در زمين هاي شور

مصرف پتاسيم در زمينهاي شور

اثرات جانبي شوري بر خاك

آماده سازي زمين در اراضي شور

روشهاي كاشت در زمين هاي شور

كشت رديفي با ايجاد جوي و پشته و كاشت روي پشته

کشت پنبه بر روی پشته و باقی ماندن نمک بر روی پشته ها

 روش كشت رديفي با ايجاد جوي و پشته و كشت در كف جوي

کشت ذرت در داخل پشته و باقی ماندن نمک بر روی پشته ها

كشت رديفي بدون جوي و پشته ( نواري)

مزاياي كشت نواري

معايب روش كاشت نواري

روش كشت سنتي ( كرتي)

مزایا ومعایب آن

روشهاي آبياري

نشتي

غرق آبی

آبياري غلام گردشي

آبياري هاي نوين

كاشت گياهان مقاوم به شوری

گياهان مقاوم به شوري تابستانه ( صيفي)

بهترين روش كشت يونجه در مناطق شور

استفاده از كود در اراضي شور

كودهاي زير شخم

روش استفاده از کود سرک

ميزان بذر

 عکس از فایل :  

 

 

اردشیر کهنسال, استفاده از كود در اراضي شور, بهترين روش كشت يونجه, تاثير شوري بر فعاليت هاي فيزيولوژيكي گياهان, روش كشت سنتي ( كرتي ), روشهاي آبياري, روشهاي كاشت در زمين هاي شور, زوش استفاده از کود سرک, شوری خاک, كاشت گياهان مقاوم به شوري, كشت در كف جوي, كشت رديفي با ايجاد جوي و پشته, كشت رديفي بدون جوي و پشته, گياهان مقاوم به شوري تابستانه, مزاياي كشت نواري, مصرف پتاسيم در زمينهاي شور, مصرف روي در زمين هاي شور, معايب روش كاشت نواري, منابع و علل شور شدن خاك, ميزان بذر،در زمین شور چه بکاریم،کاشت گیاه در خاک شور،اصلاح خاک شور،گیاهانی که در خاک شور رشد می کنند،بهترین کود برای زمین های شور،درختانی که در خاک شور رشد می کنند،کاشت یونجه با اب شور،درختان میوه سازگار با خاک شور، کالارگراس گیاهی مناسب برای کشت در اراضی شور و سدیمی کاشت و تغذیه گندم در اراضی شور ، اصلاح اراضي شور باير با شستشو و كشت جو، كشاورزي در اراضي شور،بررسی اراضی شور ، روشهای شورشدن آنها، الگوی كاشت و پیشنهاد الگوی ، چه گیاهانی در آب‌های شور می‌توانند رشد کنند؟ ، راه‌های غلبه بر شوری خاک و آب درکشاورزی ،بهترین کود برای زمین های شور،کاشت گیاه در خاک شور،گیاهان زراعی مقاوم به شوری،گیاهان دارویی مقاوم به شوری،درختانی که در خاک شور رشد می کنند،رشد گیاه در خاک شور،در زمین شور چه بکاریم،درختان میوه مقاوم به شوری اب،

 




:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: روش های کاشت , نواری , گیاه مقاوم به شوری , بهترین کود , آبیاری , آماده سازی زمین شور ,
تاریخ : پنج شنبه 2 اسفند 1397
بازدید : 666
نویسنده : کیا فایل

هيستوسول‌ها

هيستوسول‌ها

 

فهرست مطالب

 

مقدمه2

مفهوم‌ها و تعريف‌هاي خاك. 3

فرآيندهاي تشكيل خاك‌هاي هيستوسول‌. 6

شرح هيستوسول‌ها9

كاربرد هيستوسول‌ها10

طبقه‌بندي هيستوسول‌ها11

خاك‌هاي آلي (هيستوسول‌ها)14

مواد آلي براي محيط‌هاي گلداني. 15

ماده آلي خاك. 16

ته نشست‌هاي آلي. 17

توزيع و تجمع پيت‌ها18

انواع پيت‌ها18

حفظ اراضي مرطوب.. 19

نتيجه‌گيري نهايي. 19

منابع. 21

  

مقدمه

مفهوم‌ها و تعريف‌هاي خاك

ما بايد راههاى گوناگون تفكر درباره خاكها را در نظر بگيريم. براى مثال، خاك به عنوان محيطى براى رشد گياهان زمينى تعريف شده است. يك چنين تعريفى براى هدف‌هاى ما رضايت‌بخش است، زيرا به چيز ديگرى غير از خاك وابسته است. درياچه‌ها، اقيانوسها، خزه اسفاگنوم، يخچال‌ها و حتى پوست انسان نيز محيط‌هاى براى رشد كپك‌ها، جلبك‌ها، گلسنك‌ها، خزه‌ها و برخى گياهان عالى به شمار مى‌روند. نيكى فراف (1999) خاك را به عنوان پوست تحريك شده پوست زمين تعريف مى‌كند. خاك موجوديى ناپايدار است. گردابى است از ماده آلى و معدنى با حركت كند.

زمين‌شناسان ممكن است خاك را به صورت واحد پوستي از پيكره زمين شناختى مواد بپندارند كه از آن راه همه ماده‌ها مى‌بايد در چرخه فرسايش از سنگ به ته‌نشست‌ها گذر كنند. شيميدان‌ها ممكن است خاك را به صورت شيشه يا لوله آزمايشى بنگرند كه ماده‌هاى كانى به وسيله نيروها و عامل‌هاى طبيعي در آن قرار داده شده و براى تامين عنصرهاى غذاى مورد نياز گياه، كود به آن افزوده شده است. از ديد بوم‌شناسان خاك بخشى از محيط است كه زير تاثيز جانداران قراردارد و به نوبه خود بر جانداران اثر مى‌گذارد. براى ديرين شناسان يا انسان شناسان، خاك يكى از چندين مدرك گذشته است. هنرمندان و فيلسوفان در خاك آميخته زيباى از نيروهاى زندگي و مرگ را مي‌بينند. با اينكه خاك به عنوان جزء اصلي «مادر زمين» مي‌نگرد، ما براي هدف‌هاي خود خاك را به صورت پيكره طبيعي درنظر مي‌گيريم كه در واكنش با آب و هوا و جانداران تغيير مي‌كند. ما به اين دگرگوني‌ها پيدايش خاك مي‌گوييم.

 

 

هيستوسول در رده‌بندي خاك به خاك‌هايي كه از مواد آلي تشكيل شده‌اند و از 12 تا 18 درصد وزني كربن عالي دارد، گفته مي شود. (histos به معني بافت و solum به معني خاك) مواد آلي ياد شده از بافت‌هاي گياهي و جانوري و مواد به دست آمده از تجزيه آنها به وجود آمده است. عامل اصلي پايداري اين گونه مواد به مدت طولاني تا عمق بيش از 40 سانتيمتر، وجود وضعيت بي‌هوازي در حالت اشباع يا آب پيش از عمليات زهكشي است. در هر كجا كه آب به اندازه كافي فراهم بوده و اساساً چه در مناطق معتدل و چه در درون مناطق قاره‌اي و يا ساحلي و يا حتي در صحاري و مناطق استوايي و قطبي، هيستوسول‌ها در طي دوران هلوسن (ده هزار سال گذشته) تشكيل شده‌اند.

هيستوسول‌هايي كه در مناطق گود زمين تشكيل مي‌شوند به اقليم وابسته نمي‌باشند. در حالي كه ديگر هيستوسول‌ها وابسته به اقليم و بارندگي‌ هستند و براي تامين آب و عناصر غذايي به جريان رودخانه‌ها وابسته‌اند نه تراوشهاي زيرزميني. هيستوسول‌هايي كه در مناطق كوهستاني وجود دارند. بجز چند روز بعد از بارندگي سنگين هيچگاه از آب اشباع نيستند. آنها يا كم عمق‌اند يا كاملا سنگلاخي، ‌و ريشه گياه تنها در ماده آلي رشد مي‌كند.

توزيع هيستوسول‌ها در سطح كره زمين 3/1 مليون كيلومتر مربع يا 1 درصد سطح زمين است كه 61 درصد آن در روسيه 11 درصد آن در فنلاند،‌ 10 درصد آن در آمريكا (شامل آلاسكا و هاوايي)، 8 درصد در كانادا 3 درصد در سوئد و 5/2 درصد در ايرلند قرار دارد.

هيستوسول‌ها چه در وضعيت طبيعي به وجود آمده باشند و يا بر اثر مديريت انسان تشكيل شده باشند، ساكن وايستا نمي‌باشند. دگرگوني‌هاي شيميايي، فيزيكي و بيولوژيكي كه جمعاً توسط خاك شناسان هلندي به رسيدن معروف است تركيب شيميايي زيادي را توليد مي‌كنند. مطالعه خاك‌هاي آلي مستلزم بررسي پروفيل‌هاي خاك و الگوهاي خاك‌ نما و اكوسيستم‌هاست.

كاربرد هيستوسول با تعريف كمي آن از نظر واژه‌هاي زيادي كه براي زمين‌هاي تر به كار مي رود، داراي اهميت بوده است. بسياري از افراد تمايزي ميان خاك‌هاي معدني تيره رنگ مانند هوم اكوپت، آمبراكوالت، هوم اكواد و خاك‌هاي تيره درنظر نمي‌گيرند. كتاب واژگان جديد مربوط به خاك‌ها و زمين‌هاي آلي 184 واژه را در اين زمينه فهرست كرده است. چند نمونه از آن عبارتند از ماير، مور، باگ، پيت لند، ماسكگ، فن، مار و وسوامپ. واژه‌هاي ياد شده نشانه‌هايي براي اكوسيستم‌ها يا زمين‌ نماهاي خاص هستند كه با ويژگي‌هايي از جمله جمعيت زيستي خاص و رژيم‌هاي هيدرولوژيكي و سرد، واكنش (pH)، وضعيت غذايي و الگوهاي پستي و بلندي كوچك و بركه‌ها مشخص مي‌شوند.

بيشتر هيستوسول‌ها وزن مخصوص ظاهري كمتر از 1 گرم بر سانتيمتر مربع دارند. فرن‌ها و فايني وزن مخصوص‌هاي 06/0 بر سانتيمتر مكعب بر اساس وزن خشك را نيز گزارش كرده‌اند. وزن مخصوص با انجام عمل تجزيه افزايش مي‌يابد. مقدار مواد كاني و نوع پوشش گياهي كه در تشكيل هيستوسول‌ها مشاركت دارد، سبب تغييرات عمده‌اي در وزن مخصوص آنها مي‌شود. هيستوسول‌ها معمولاً از آب اشباع بوده و ظرفيت نگهداري آب آنها (هم به صورت وزني و هم حجمي) بسيار بالاست. بيشتر آب در روزنه‌هاي درشت (آب ثقلي) و يا در روزنه‌هاي ريز كه براي رشد گياه قابل استفاده نيست، قرار دارد. لذا ميزان آب قابل استفاده گياهان (به صورت حجمي) در خاك‌هاي آلي كاملاً تجزيه شده زياد نمي‌باشد. از آنجايي كه هيستوسول‌ها در شرايط خشك به مقدار قابل ملاحظه‌اي چركيده مي‌شوند، خصوصيات رطوبتي آنها بر اساس حجم مرطوب يا اندازه‌گيري در جا بيان مي‌شود.

ظرفيت تبادل كاتيوني هيستوسول‌ها از گروه‌هاي كربوكسيل، فنولي و گروه‌هاي فعال ديگر بدست مي‌آيد. با پيشروي عمل تجزيه، تعداد گروه‌هاي فعال افزايش مي‌يابد و براي تعدادي از مواد آلي ظرفيت تبادل كاتيوني برابر 200 ميلي اكي‌والان بر 100 گرم يا بالاتر گزارش شده است. اينها بارهاي الكتريكي وابسته به pH مي‌باشند و ديده شده كه ظرفيت تبادل كاتيوني خاك‌هاي آلي از 10 تا 20 ميلي اكي‌والان بر صد گرم در pH خاك حدود 7/3 (در عصاره 1:1) تا بيشتر از 100 ميلي‌اكي والان بر 100 گرم در pH 7 تغيير مي‌كند.

فرآيندهاي تشكيل خاك‌هاي هيستوسول‌

نخستين فرآيندي كه هيستوسول‌ها بوسيله آن شكل مي‌گيرند. انباشتگي زياد مواد آلي كه Paludization نام دارد. افزايش حجم مواد آلي از پايين به بالا و با افزايش ماده‌هاي آلي در سطح صورت مي‌گيرد. بررسي‌هايي كه در ايالت ورمونت توسط اشياك و ورلي انجام شده، نشان مي‌دهد كه بيوماس خزه اسفاگنون براي ميانگين توليد بخش هوايي 370±330 گرم وزن خشك در مترمربع 16 درصد افزايش داشته است. اين نصف مقداري است كه در جنگل‌هاي شمالي سرد تشكيل مي‌شود، 3/1 مقداري است كه در جنگل‌هاي معتدل شمالي بوجود مي‌آيد، 4/1 مقداري است كه در جنگل‌هاي حاره‌اي وجود دارد، اما 3/1 برابر خلنگزارهاي نواحي بلند، 2/2 برابر مراتع سرد مرتفع، 4 برابر نواحي بياباني، 5/1 برابر رودخانه‌ها و سه برابر اقيانوس‌هاست.

مطالعات انجام شده در اسكاتلند نشان داده است كه پيكرده هيستوسول‌ها در دوره زماني 5 تا 10 سال در حال ترميم و رشد مجدد است، اما چنين حالت ترميمي در ايالت مينه سوتا كه گياه دم گربه (با عملكرد 33 تن در هكتار در سال) به عنوان يك گياه بيوانرژي بعد از خارج كردن ماده آلي مورد آزمايش قرار گرفت، ديده نشده است.

توسعه هيستوسول‌ها از پايين به سمت بالا انجام مي‌شود و اين موضوع بوسيله 14C به اثبات رسيده است. در برخي از هيستوسول‌هاي باتلاق‌هاي ايالات فلوريدا، ماده آلي واقع در چند سانتيمتري بالاي سنگ آهك حدود 4300 سال و موادي كه در 26/1 متري بالاي سنگ آهك قرار داشتند، حدود 1250 سال سن داشتند. از آنجا كه پيدايش هيستوسول‌ها به ته نشست ماده آلي وابسته است، فرآيند زمين‌سازي بيشتر از فرآيند خاكسازي مطرح مي‌باشد. با آگاهي از اين موضوع مي‌توان ته نشست اوليه مواد آلي را به عنوان ماده مادري درنظر گرفت كه هيستوسول‌ها از دگرگوني شكل‌هاي آلي شناخت‌پذير (برگ، ساقه و مانند آن) تا مواد تجزيه شده و از لايه‌ها تا توده‌هاي بدون ساختمان تا افق‌هايي با ساختمان‌هاي دانه‌اي، منشوري و مكعبي بوجود مي‌آيند. ذره‌هاي مغناطيسي كه در هيستوسول‌هاي بريتانيا و ايرلند يافت شده و باران‌هاي راديواكتيو اتمسفري نسبت داده مي‌شوند. اين ذرات در لايه‌هاي آلي تشكيل شده از آغاز انقلاب صنعتي به ميزان 2 تا 3 برابر افزايش يافته است.

تجزيه مواد آلي توسط چندين عامل وابسته به هم كنترل مي‌شود كه مهمترين آن عبارتند از: ميزان رطوبت، دما، ته نشست، اسيديته، فعاليت ميكروبي و زمان. دگرگوني‌ها و واكنش‌هايي كه در طي تجزيه رخ مي‌دهد، بسيار زياد و پيچيده است و تنها بخشي از آن شناخته شده است.

در هلند پژوهشگراني ملاحظه كرده‌اند كه به محض ورود هوا به درون مواد آلي، فعاليت‌هاي ميكروبي افزايش يافته و تشكيل هيستوسول‌ها آغاز مي‌گردد. آنها به فرآيندهاي پيچيده رسيدن فيزيكي شيميايي و بيولوژيكي اشاره كرده‌اند. رسيدن فيزيكي سبب كاهش حجم مي‌شود. مقدار رسيدن فيزيكي به سرشت بقاياي گياهي مقدار مواد كاني و ارتفاع سطح ايستايي وابسته است. رسيدن شيميايي بيانگر تجزيه شميايي مواد آلي است. اين فرآيندها دربر گيرنده تجزيه كامل بخشي از مواد آلي و تبديل (جزئي) مواد به تركيبات پيچيده حد واسط مي‌باشد كه نسبت به تجزيه پايدارتر بوده و به آنها هوموس گفته مي‌شود.

در نقاطي از خاك‌هاي آلي شمال ايالت مينه سوتا كه بر اثر عوامل اقليمي بوجود آمده‌اند، از ديدگاه هيدرولوژيكي پروفيل‌هاي هيستوسول از دو افق اصلي تشكيل شده‌اند:

  1. لايه كلفت 25 تا 50 سانتيمتر بالايي با سطح ايستايي نوساندار كه تهويه دوره‌اي را امكان‌پذير مي‌سازد و رسانايي هيدروليكي غالباً عمودي است.
  2. افق ياد شده روي لايه آلي با تجزيه بيشتر و وضعيت بي‌هوازي قرار گرفته كه در آن رسانايي هيدروليكي در راستاي افقي دو تا سه برابر سريعتر از حركت عمودي آن است. رسانايي در حالت اشباع زياد و غيرقابل انتظار در اين سه حالت (حدود 5*10-3cm/s) ممكن است نتيجه كانال‌هاي ايجاد شده اطراف ريشه و قطعه‌هاي چوب باشد. رسيدن بيولوژيكي دربرگيرنده كاهش اندازه ذره‌ها و آميزش ماده آلي توسط موجودات زنده مي‌باشد.

شامل ورد 21صفحه ای

 

 



:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , کشاورزی و منابع طبیعی , ,
:: برچسب‌ها: هیستوسول ها , خاک , خاک های آلی ,

صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 11 صفحه بعد

فروشگاه فایل کیا؛ منبع جامع انواع فایل... چنانچه فایل مد نظرشما در بین فایل های بارگذاری شده در سایت موجود نبود،می توانید از طریق دایرکت پیج اینستاگرام@kiyafile.ir سفارش دهید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان منبع جامع انواع فایل و آدرس kiyafile.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.











RSS

Powered By
loxblog.Com
مدیر سبز، آموزش بازاریابی

TOOLS BLOG

TOOLS BLOG